Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO: tidningen Postkodnyheterna är reklam

Publicerad: 18 Juni 2009, 12:04

KO anser att tidningen Postkodnyheterna är reklam. Postkodlotteriet försvarar dock utskicket och menar att den faller under redaktionellt material.


Ämnen i artikeln:

PostkodlotterietKonsumentombudsmannenKonsumentverket

Konsumentombudsmannen, KO, anser att tidningen Postkodnyheterna, som tillhör TV4:s program Postkodlotteriet, är att betrakta som direktadresserade reklam och att den bryter mot marknadsföringslagen på flera punkter. Postkodlotteriet försvarar utskicket med att det är en kundtidning som ska betraktas som redaktionellt material.

Enligt KO ”skickas en kundtidning med återkommande periodicitet till befintliga kunder”. Det är inte fallet med Postkodnyheterna. KO uppger att tidningen skickas vid enstaka tillfällen till potentiella kunder och endast i marknadsföringssyfte. Vidare skriver KO att tidningen ger sken av att chansen att vinna är högre än vad den faktiskt är och att tidningen är otydlig kring vad som är en annons.

Företrädare för Svenska Postkodlotteriet ska nu yttra sig över KO:s kommentarer.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.