Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO till attack mot Svenskt Snus

Publicerad: 9 december 2013, 16:10

Butiken Svenskt Snus på Kungsgatan

Foto: Pressbild

Konsumentombudsmannen går nu till hård attack mot Swedish Matchs butik Svenskt Snus på Kungsgatan i Stockholm. Snusbutiken bryter på en rad punkter mot tobakslagens förbud mot marknadsföring, menar Konsumentombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Svenskt SnusKonsumentombudsmannenSwedish Match

Swedish Match öppnade i slutet av 2012 en snusbutik på Kungsgatan 3 nära Stureplan. I butiken säljs snus och en rad produkter som bär företagets varumärken. Det har nu fått Konsumentombudsmannen att reagera och stämma Swedish Match inför Marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hävdar att Swedish Match bryter mot lagen på minst nio punkter enligt den dokumentation de lämnat in.  Bland annat reagerar Konsumentombudsmannen på att snuset Crushed Ice marknadsförs på en "skridskoskär isyta" med "isig färgsättning" och dessutom med "oregelbunden form".

"Bakgrunden ger intryck av solstrålar och moln med en oregelbunden och flerfärgad färgsättning", skriver de i stämningsansökan.   De konstaterar också att "diverse produkter med Swedish Match "varukännetecken" finns till försäljning i butiken" och ger exempel: huvtröjor och skateboard med "varukännetecken" för Nick and Johnny, mobilskal för Crushed Ice, och skidor och skidhjälm med General.

– Kommersiella meddelanden på försäljningsstället får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak, skriver KO i stämningsansökan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.