Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO vann mot Postkodlotteriet

Publicerad: 24 Juni 2009, 07:05

Postkodlotteriet får inte överdriva vinstchanserna i sin marknadsföring och måste tydligare märka ut vad som är reklam. Det slår Marknadsdomstolen fast. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

PostkodlotterietKonsumentombudsmannenKonsumentverket

KO har vunnit en strid mot Svenska Postkodföreningen som har Postkodlotteriet. Striden gällde bland annat att lotteriet överdriver vinstchanserna i sin marknadsföring samt att de inte tydligt anger att annonstidningen Postkodnyheterna är en ren annonstidning och inte en vanlig nyhetstidning.

Nu har Marknadsdomstolen dömt till KO:s fördel. Enligt domstolen har lotteriet bland annat överdrivit chanserna för en enda lotterideltagare att vinna hela vinstpotten. Lotteriet har också gett intrycket att en enda ort har möjlighet att vinna ett mångmiljonbelopp när alla orter egentligen har samma vinstchans.

Marknadsdomstolen förbjuder Postkodlotteriet att överdriva vinstchanserna i sin marknadsföring. Domstolen säger också att lotteriets tidning måste vara tydligare märkt som en annonstidning. Bryter Svenska Postkodföreningen mot domen riskerar de ett vite på 750 000 kronor.

Postkodlotteriet är dock nöjda med domen och säger att de redan har åtgärdat det som KO klagade på.
– Jag är nöjd med domen, den innebär att vi inte kommer att behöva ändra något väsentligt i vår marknadsföring. Sedan ett och ett halvt år har vi förtydligat marknadsföringen och åtgärdat det som KO påpekade, säger Niclas Kjellström-Matseke, vd Svenska Postkodlotteriet. han tillägger.
– Det viktiga för oss är att vi kan marknadsföra lotteriet på ett sätt så att vi kan fortsätta samla in pengar till välgörenhet. Det kan vi nu.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.