Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO vann över Kopparbergs

Publicerad: 6 juli 2009, 12:18

KO drog Kopparbergs inför Marknadsdomstolen efter att företaget vägrat att erkänna ett förbudsföreläggande från KO. Nu har KO vunnit striden som gällde två stora annonspelare.


Ämnen i artikeln:

MarknadsdomstolenKonsumentombudsmannen

I höstas förbjöd Konsumentombudsmannen, KO, Kopparbergs att fortsätta marknadsföra alkoholdryck till konsumenter genom utomhusreklam. Men Kopparbergs vägrade godkänna föreläggandet. Det fick KO att dra ärendet inför Marknadsdomstolen. Nu har KO vunnit striden.

Enligt KO handlade det dels om att stoppa Kopparbergs reklam, bestående av utomhusreklam utformad som stora öl och ciderburkar, och dels att varna konkurrenter till Kopparbergs från att göra samma sak.

Enligt Marknadsdomstolen var marknadsföringen starkt uppseendeväckande och inte särskilt måttfull.

Bryter Kopparbergs mot förbudet riskerar de ett vite på 750 000 kronor.

Enligt Kopparbergs har de redan slutat använda den nu fällda marknadsföringen.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.