Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO varnar ATG – förbjuds skicka reklam till den som sagt nej

Publicerad: 16 Juni 2020, 09:43

Om ATG skickar reklam till konsumenter som registrerat sig på Spelpaus riskerar bolaget tre miljoner kronor i vite.


Ämnen i artikeln:

ATGSpelreklamKonsumentombudsmannen

Konsumentombudsmannen, KO, har riktat ett föreläggande till ATG gällande marknadsföringen som består av två punkter: dels får bolaget inte skicka reklam till konsumenter som har stängt av sig själva från spel genom Spelinspektionens uppmärksammade tjänst Spelpaus som introducerades i samband med den omreglerade spelmarknaden 1 januari 2019. Vidare får företaget inte heller skicka reklam-sms till konsumenter som aktivt har tackat nej till reklam.

ATG måste också vara tydligare med att ange åldersgränser i sina sms om spel.

Skulle företaget skulle bryta mot föreläggandets förbudsdelar riskerar det ett vite på tre miljoner kronor. Om företaget skulle bryta mot informationskravet om åldersgräns riskerar det ett vite på 1,5 miljoner kronor.

KO:s beslut kommer sedan ATG vid minst 77 tillfällen har skickat spelreklam till personer som valt att registrera sig hos Spelpaus. Företaget har också vid minst 1 900 tillfällen skickat spelreklam via sms till personer som aktivt valt att tacka nej till direktreklam för spel.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.