Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KO vill att Renault och Hyundai ändrar reklamen

Publicerad: 16 Juli 2009, 12:36

Konsumentverket vill att Renault och Hyundai ändrar sin reklam för miljöbilar. Enligt KO är det vilseledande när de i marknadsföringen räknar in den statliga miljöbilspremien.


Ämnen i artikeln:

HyundaiKonsumentverketRenault

Gengrebild på två av företagens bilar

Enligt KO har Renault bland annat använt texten ”Ny bil från 79.000:- inkl. 10.000:- i miljöbilspremie” i sin marknadsföring. Hyundai har använt texten ”10 000 kr i miljöbilspremie”. Det är vilseledande för konsumenten enligt KO som menar att företagen inte kan förutsätta att konsumenterna ska känna till vad som gäller för att få premien. Enligt KO är priset en av de starkaste faktorerna vid köp av bil och företagen bör därför inte skylta stort med ett pris som inte är det faktiska pris som kunden får betala.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.