Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KO vill förbjuda Q-Meds smygreklam

Publicerad: 12 februari 2009, 08:50

Börsbolaget Q-Med lockade flera unga bloggare att testa produkten Macrolane som används för bröstförstoring, mot att de skrev om produkten. Nu överväger KO ett förbud mot Q-Meds reklammetoder.


Uppsalaföretaget Q-Med är i blåsväder efter att ha erbjudit unga stjärnbloggare gratis skönhetsingrepp, mot att de skriver om produkterna.

Bioteknikföretaget Q-Med lovade ett års gratis skönhetsingrepp till flera av landets största skönhets- och livsstilsbloggare. Villkoret var att bloggarna skulle skriva om produkten regelbundet under året.

Erbjudandet gick bland annat ut till Beatrice Birkeldh, bloggare frilansreporter och frilansreporter för tjejtidningar och Expressen Fredag.

I mejlet skrev Q-Med:s globala internetchef:

”Vi ska ta ut 10 personer i Sverige som vi ska sponsra under ett år. Du kommer att få prova Restylane och Macrolane under ett år mot att du skriver om behandlingarna och produkterna regelbundet på din blogg under ett år.”

Beatrice Birkeldh svarade på bloggen :
”Jag är starkt emot att unga ska uppmuntras till alla sorters skönhetsoperationer/sprutinjektioner och jag tycker jag är vacker som jag är. Tack.”

Konsumentverket/KO har gjort en granskning som visar att bloggaren Johanna Trenck har skrivit om produkter från Q-Med utan att ange att hon tagit emot dem gratis – ett brott mot marknadsföringslagen.

Bollen ligger nu hos Q-Med som uppmanas att yttra sig innan KO går vidare med ärendet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.