Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Koannonsen – ett hästjobb

Publicerad: 12 februari 2008, 15:35

Hotellkedjan Choice gör en ordentlig kovändning i sin nya reklamkampanj. – Det ser ut som ett kohuvud på en hästkropp, säger Carin Wrange, på Sveriges Lantbruksuniversitet. – Det är en riktig ko, säger Riitta Östberg, marknadsdirektör på Choice.


Annonsen som skapar viss förvirring.

Choice-annonserna har skapat huvudbry hos djurvänner. Det råder inga tvivel om att djuret i hotellsängen har ett kohuvud. Men kroppen? Är det en hel ko eller bara ett kohuvud påklistrat på en hästkropp?

Resume.se ringde Sveriges Lantbruksuniversitet    för att reda ut begreppen.

– Klövarna på bilden är inte rätt. Det ser ut som hovar, så det är inte en kokropp. Om det är en hästkropp så är det en shetlandspony, säger Carin Wrange, presskontakt på SLU.

Hon får medhåll av Pelle Fredriksson, informatör på Centrum för uthålligt lantbruk, CUL.

– Det är ett uppenbart photoshop-jobb där man har klippt och klistrat. Kroppen ser ut att vara någon sorts liten häst, säger han.

Varken Carin Wrange eller Pelle Fredriksson har någon kritik att framföra mot annonsen, men båda två tycker som sagt att det inte ser ut som en ko-kropp.

– Jag tycker att det är jättebra att Choice serverar ekologisk frukost och att de gör reklam för det. Det är uppenbart att det inte är någon ko, men det spelar ju ingen roll för budskapet. Det är ju väldigt få reklambilder som är naturliga. Även om det hade varit en riktig ko hade ju bilden varit onaturlig eftersom kon ligger i en säng, säger Pelle Fredriksson.

Trots dessa expertutlåtanden vidhåller Choice marknadsdirektör Riitta Östberg att det är en riktig ko i annonsen när Resume.se når henne.

Hon ber dock sedan att få ringa upp. Först vill hon kolla med sin ad hur det verkligen ligger till. Sedan ringer hon:

– Det är en söt liten kossa. Vi har spegelvänt bilden och vridit på ena benet. Det är därför det inte ser ut att vara en hov. Vi var tvungna att göra det för att kon skulle passa in på sängen, annars hade det sett väldigt konstigt ut eftersom kon låg i gräset på originalbilden, säger Riitta Östberg.

Hur som helst – det är onekligen ett hästjobb som ligger bakom framtagandet av annonsen. Och Riitta Östberg är nöjd med kampanjen som gjorts av hotellkedjans inhousebyrå.

– Jag tycker att den är trevlig. Jag tycker om idén och vi vill vara lite annorlunda. Miljöarbetet och ekologisk mat är viktigt för oss, säger hon.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.