Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kofi Annan lanserar global klimatkampanj

Publicerad: 26 juni 2009, 14:32

Idag, fredag, lanseras reklambranschens eget Live Aid-projekt. – Vi måste få fram det här budskapet till våra ledare. Jag ber er alla delta och påverka, säger Kofi Annan, en av förgrundsfigurerna i kampanjen.


Många ville fota Kofi Annan utanför festivalpalatset.

Den som tagit initiativet är grundaren för ACT, Advertising Community Together, Herve de Clerck. Frontfigurer är FN:s förre generalsekreterare Kofi Annan och Live Aids grundare Bob Geldof. All världens annonörer uppmanas att delta i kampanjen ”Tck tck tck” för att påverka toppolitiker att ta drastiska och rättvisa beslut på FN:s klimattoppmöte i Köpenhamn i december.

– Detta är den största utmaning vi har i världen idag. Klockan tickar, vi har väldigt lite tid. Jag räknar med er, säger Kofi Annan.

– Låt oss glömma skulden och gå till handling. Om vi inte gör detta inom våra barns livstid är människorasen dödens. Och jag gillar människor. Det är mycket fascinerande varelser, säger Bob Geldof.
– Den ekonomiska krisen överlever vi. Klimatkrisen överlever vi inte.

Reklamnätverket Havas har gjort själva kampanjen. Tanken är att samla hela reklamvärlden för att betona att klimatarbetet är viktigt.

– Vi i vår industri har möjligheten att förändra folks beteende. När vi blev tillfrågade om det här uppdraget blev vi överförtjusta, säger David Jones, global vd för Havas.
– Målet är att sätta press på politikerna att få till en bra överenskommelse i Köpenhamn i december.

Tidspressen blev även den kreativa utgångspunkten. Tck tck tck visar den klocka som tickar mot deadlinen i december, men även mot klimatets kollaps. The time has come är den övergripande payoffen. Kampanjen går ut på att göra människor och företag klimatallierade och få dem att sprida budskapet vidare.

En del i kampanjen är en omgjord version av Midnight Oil-sången Beds are burning från 1987 som kan laddas ner gratis från kampanjsajten 7 från september.

– Samtidigt som du laddar ner den signerar du uppropet till politikerna, säger David Jones.

En annan del i kampanjen är att uppmana all världens människor att filma sig själva när de säger tck och ladda upp klippen på sajten. Tillsammans bildar de en gemensam klocka av alla deltagare.

Den tredje grundstenen, som ger annonsörer den största möjligheten att göra en insats  är att ladda ner kampanjens logo och publicera den i sin egen reklam som ett sätt att visa att man stöder kampanjen och även är med och sprider budskapet.

– Vi vill att reklamindustrin i hela världen sätter den här logon på sin egen reklam. Så kan vi alla driva den här kampanjen tillsammans, säger Jones.

besök kampanjen här:

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.