Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kolla pungen - kampanj från Ung Cancer

Publicerad: 3 Juli 2013, 11:41

Foto: Pressbild.

Testikelcancer är den vanligaste cancerformen bland unga män, men få känner till detta. Jönköpingsbyrån NY och Göteborgsbyrån S&Ø har hjälpt Ung Cancer med en informationskampanj för att lyfta frågan också få män att kolla pungen i samband med Almedalsveckan.


Ämnen i artikeln:

AlmedalsveckanUng Cancer

Ung Cancer arbetar med unga vuxna som har diagnostiserats med cancer samt för deras anhöriga.

Samarbetet mellan Jönköpingsbyrån NY, Göteborgsbyrån S&Ø och Ung Cancer inleddes under våren.

Idag,  onsdag, kör man igång kampanjen Kolla Pungen, vars syfte är att i  samband med Almedalsveckan synliggöra Ung Cancers arbete:
– Samarbetet mellan S&Ø och Ung Cancer initierades för ett drygt år sedan och har förutom kampanjen Kolla Pungen resulterat i informationsmaterial och t-shirt-tryck för konceptet Fuck Cancer. För att nå målgruppen använder vi design och attityd som en brygga för att normalisera de här ofta känsliga samtalsämnena, säger Jens Østgaard, vd på S&Ø i en kommentar.

– Att kolla sin pung lite då och då är ett enkelt sätt att kontrollera att allt står rätt till. Ju tidigare man upptäcker eventuella förändringar i testiklarna – och ju förr man kontaktar vården – desto bättre blir förutsättningarna för framtida behandling, säger Jonatan Olsson, projektledare på NY i en kommentar.

Unga drabbas också av cancer, men är ofta en förbisedd åldersgrupp, enligt Johanna Stjärnfeldt, projektledare för kampanjen:
–  När vi talar om cancerpatienter fokuserar vi ofta på barn eller äldre  människor – inte 21-åringar som är på väg ut i livet, säger hon.

Kampen  syftar till att sprida lättillgänglig och attraktiv information om  testikelcancer med alltifrån hur man själv kan undersöka pungen och  upptäcka symptom till var man söker hjälp och hur processen ser ut om  man har oturen att drabbas av just testikelcancer.

Ung Cancer vill även  passa att lyfta frågor som varför män söker vård i mindre utsträckning  än kvinnor och varför det är så tabubelagt hos män att prata om känslor  och sjukdomar:
– Ung Cancers arbete och engagemang högg tag i oss direkt och vi ville bidra på något sätt. Kommunikation är ju vad vi sysslar med, säger Jesper Källgård, web director på NY.

NY är en reklam- och webbyrå i Jönköping.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AlmedalsveckanUng Cancer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.