Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kollegorna minns Leon Nordin: ”Bar en hel bransch på axlarna”

Publicerad: 26 januari 2016, 13:56

Hans Brindfors och Jan Nord minns Leon Nordin.

Foto: Andreas Elgstrand

Han beskrivs som en av de skickligaste personerna i svensk reklamhistoria. För Resumé berättar Hans Brindfors och Jan Nord vad Leon Nordin betydde för dem.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsLeon NordinHans Brindfors

Hans Brindfors och Leon Nordin började arbeta tillsammans på Arbman, som då var Sveriges hetaste reklambyrå. År 1978 var Leon Nordin med och lade grunden för Brindfors annonsbyrå som senare blev dagens Lowe Brindfors. Deras vägar avslutades 1988, då Leon Nordin lämnade Lowe Brindfors efter Frementahärvan.

Hans Brindfors minns Leon Nordin med värme.
– Han har betytt jättemycket för mig. Väldigt mycket av det jag har lärt mig kommer från honom. Han är en fantastisk copywriter och reklamman - extremt skicklig. Leon förändrade hela reklambranschen i Sverige sen en lång tid tillbaka, säger han till Resumé.

Hans Brindfors minns framförallt hans omstöpning av annonsbyråernas affärsmodell.
– Han var så skicklig och engagerande på många sätt och vis. Det finns mycket att säga om Leon Nordin.

Nu var det en tid sedan de båda träffades.
– Det var flera år sedan. Jag har bott utomlands under rätt många år och kommit tillbaka. Han blir en saknad person, säger Hans Brindfors.

LÄS MER: Leon Nordin är död
LÄS MER: Nordins klassiska annonser

Jan Nord hade bara arbetat som copywriter i två år innan han blev rekryterad till Lowe Brindfors 1979 av, vad han beskriver, giganterna Hans Brindfors och Leon Nordin.

– Jag var väldigt ung. Lowe Brindfors hade väl 15-16 anställda på den tiden. Jag kände att det var spännande att få träffa Nordin, som var mytomspunnen redan då. Det var ett möte där allt föll i god jord. De såg någonting i mig som jag inte hade sett själv. När jag började var Leon ett otroligt stöd och jag fick jobba med många av hans uppdrag. Han var aldrig inne och lade sig i vad jag gjorde utan lät mig växa på avstånd, säger Jan Nord till Resumé och fortsätter:

– Om man kom i diskussioner med kunden, då var han 100 procent bakom en. Visst kunde det vara interna diskussioner där han sade ifrån, men om det kom till kunden, då visste jag att han stod bakom en.

Vad gjorde Leon Nordin för svensk reklam?
– Jag minns framförallt hur han lyfte fram hela branschens position, inte bara genom att vara en stark person, utan att han faktiskt krävde kunskap. Han krävde att vi skulle kunna det vi gjorde. Det var inte bara att gå ut och vara kaxig och smart. Han ville bygga kunskap och med det i ryggen kunde han återkräva uppdragsgivarna. Han bar en hel bransch på axlarna.

Jan Nord lämnade Lowe Brindfors 1987 för att starta egna byrån Nord & Co. Han träffade Leon Nordin ett par gånger därefter.
– Han hörde av sig och vi åt lunch. Han var väldigt supportande och rolig. Men det är väldigt många år sedan nu, säger Jan Nord.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.