Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Komm-basen anklagas favorisera sin egen byrå

Publicerad: 1 April 2010, 11:06

Då Ulf Strömqvist både är vd för Hilanders och ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, hade det varit mer klädsamt om hans byrå inte hållit i Guldäggsvernissagen den 25 mars. Det hävdar Niclas Nilsson, vd på Malmö-byrån Glenn Reklambyrå. Ulf Strömqvist är direkt upprörd över kritiken.


Ämnen i artikeln:

HilandersSveriges KommunikationsbyråerKommUlf Strömqvist

Ulf Strömqvist. Foto: Ulrika Fjällborg.

Pajkastningen är i full gång mellan Malmöbyråerna. På ena sidan står Niclas Nilsson, vd för Glenn Reklambyrå. På andra Ulf Strömvist, vd för Hilanders och ordförande för Komm:

– Jag kan konstatera att mycket hamnar hos Hilanders sedan Ulf Strömqvist blev ordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer. Ett bra exempel är att Hilanders nyligen ansvarade för Guldäggsvernissagen i samband med deras årliga Reklamdag, säger Niclas Nilsson.

Han menar att Hilanders visserligen är en extremt framgångsrik byrå och har många större kunder, men att detta inte per automatik innebär att Sveriges bästa reklam ska visas upp hos byrån. Särkilt inte med tanke på att vd:n Ulf Strömqvist även är styrelseordförande för Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm:

– Det känns inte rätt att han står som ordförande på scen och samtidigt är vd för byrån. Det blir för många stolar och det hade varit betydligt mer klädsamt om man hade hittat en mer neutral plats. Jag har även hört andra uttrycka samma åsikt, säger Niclas Nilsson.

Ulf Strömqvist är direkt upprör över kritiken från Niclas Nilsson. Han menar att Hilanders fått förfrågan från Komm att arrangera Guldäggsvernissagen redan innan han tillträdde som ordförande månadsskiftet november/december 2009:

– Det var inte jag som fick förfrågan, utan vår projektansvariga Margareta Tello. Man måste också komma ihåg att förbundet inte har en tillräcklig budget för att lägga det i annan lokal och att ingen annan byrå var beredd att ta kostnaden. Så utan Hilanders hade det inte blivit någon Guldäggsvernissage i Malmö, säger Ulf Strömqvist, som befinner sig på semester i Thailand.

Han känner sig besviken över att han får kritik och anser att man i stället borde tolka det som en fin gest från Hilanders sida. Inte minst med tanke på att kostnaden för att arrangera det hela landade på cirka 100 000 kronor.

Han såg heller ingen anledning att riva upp planerna efter att det blev klart att han utsetts till ordförande:
– Då hade inte Malmö haft någon byrå som åtog sig Guldäggsvernissagen. Och då hade vi gjort branschen en stor otjänst, säger Ulf Strömqvist.

Enligt honom har Hilanders en princip att vara en öppen byrå. Förutom Reklamdagen, som för fjärde året i rad arrangeras i samarbete mellan byrån, KOMM, Sveriges Annonsörer och Sydsvenskan genomför man även regelbunda arrangemang med aktörer som Marknadsföreningen, Sydsvenska Handelskammmaren och Berghs:

– Vi har säkert ett arrangemang per månad där vi både bjuder in kunder och branschkollegor. Detta är första gången som vi har fått sådan kritik. Ofta kommer den här typen av kritik från sådana som skulle vilja göra det, men som inte tar initiativet, säger Ulf Strömqvist.

Han uppmanar också andra byråer i Malmö att ta på sig Guldäggsvernissagen nästa år.
–Detta var första gången vi hade Guldäggsvernissage i Malmö. Nu är det bara för andra byråer att ta över stafettpinnen, säger Ulf Strömvist.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.