Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Komm föreslår jämställdhetspolicy

Publicerad: 16 maj 2012, 09:45

Foto: Pressbild.

Komms vd Jessica Bjurström vill klubba igenom nya stadgar i samband med årsmötet den 25 maj. Fokus ligger på att skapa en mer jämställd arbetskultur. Frågan är oerhört viktig för Jessica Bjurström: – Om medlemsföretagen inte röstar igenom förslaget så tycker jag att det är sorgligt och det skulle såklart också bli mindre roligt att gå till jobbet, säger hon.


Ämnen i artikeln:

KommJessica Bjurström

Komms vd Jessica Bjurström vill göra ett tillägg i förbundets  stadgar under paragraf 1 Ändamål och verksamhet. Hon vill lägga till en  punkt som ska kunna bidra till att förbättra jämställdheten i branschen.

Förslaget  har följande ordalydelse: "aktivt stötta medlemsföretag i att skapa en  god och jämställd arbetskultur med fokus på ledarskap, arbetsvillkor och  lönenivåer."

Tanken är alltså att förslaget ska röstas igenom i samband med årsstämman den 25 maj:
–  Vi har talat länge om obalansen i vår bransch och en undersökning från  så sent som 2008 visar att kvinnliga projektledare har 8 000 mindre i  månadslön. Jag blir galen på detta och skulle verkligen bli ledsen om  förslaget inte röstades igenom, säger hon.

För att man ska kunna  genomföra en förändring i stadgarna krävs två styrelsemöten som klubbar  igenom förslaget och två årsstämmor, varav två styrelsemöten redan har  gett sitt godkännande:
– Det här är en så viktig fråga att vi  utlyser ytterligare en årsstämma i september, vilket man ju måste göra  om man vill ändra i stadgarna, säger Jessica Bjurström.

Hon menar  att jämställdhet i branschen är en fråga som hon brinner extra mycket  för, men det beror egentligen inte på att hon är kvinnlig vd för  förbundet, utan rör sig om ren och skär anständighet:
–  Medlemmarna behöver uppenbarligen jobba med balansen 365 dagar per år  och vi vill kunna hjälpa dem i det arbetet, säger Jessica Bjurström.

Hon  menar ändå att det kan visa sig att medlemmarna tycker att frågan bör  hanteras på andra sätt än av just förbundet.

Men det skulle göra alltså  Jessica Bjurström minst sagt besviken:
– Det är ingen  prestigefråga på det viset, men om styrelsen tycker att frågan ligger i  tiden och det finns uppemot 15 kloka människor i den som ställer sig  bakom förslaget vore det märkligt om medlemmarna inte röstar igenom  ändringen, säger Jessica Bjurström.

Hon tycker att Saatchi & Saatchi är ett talande exempel:
–  Att de först missade att ha med några kvinnor i sin nya ledningsgrupp  visar att branschen hela tiden behöver påminnas om frågan. Jag tror inte  att det sker medvetet, utan mer beror på att gamla värderingar och  strukturer ligger kvar, säger Jessica Bjurström.

Hon tycker dock att det finns en stor fara i om duktiga kvinnor inte får den uppmuntran och engagemang som behövs:
– Förr eller senare försvinner talangerna, säger Jessica Bjurström.

Helena  Westin talar om att den årliga rapporten Women Matter visar att bolag  som har bättre känsfördelning gör bättre resultat. Borde inte detta  kunna vara en trigger om någon eftersom reklambyråer inte bedriver  ideella verksamheter precis?

– Jag har varit säljare hela mitt liv  och lärt mig Follow the money. Jag tycker ändå att det borde räcka som  drivkraft att det är en anständighetsfråga. Hur ska man  annars kunna vara trovärdig gentemot kund. Men jag träffar så mycket kloka  människor varje dag i min värld är att det är helt naturligt att vi kommer att  rösta igenom förslaget, säger Jessica Bjurström.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

KommJessica Bjurström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.