Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Komm går emot feministorganisation

Publicerad: 24 oktober 2013, 13:10

Jessica Bjurström, vd Komm

Foto: Annika af Klercker.

Paraplyorganisationen för den svenska kvinnorörelsen, Sveriges Kvinnolobby, har precis drar igång initiativet Reklamera för att få branschen att ta ansvar runt sexistisk reklam – privatpersoner upppmanas reklamera sexisistik reklam. Organisationen kräver också en lag mot könsdiskriminerande reklam och tycker att RO är tandlöst. KOMMs vd Jessica Bjurström håller inte med, utan tror på att justera och lära – inte att bestraffa.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KvinnolobbyGöran HägglundMaria ArnholmKOMMJessica Bjurström

Sveriges Kvinnolobby konstaterade på Aftonbladet Debatt igår att  samhället omgärdas av reklam fylld av stereotypa könsroller som ”ger en  snäv bild av hur en man och en kvinna ska se ut och vara.”   

Organisationen anser att männen framställs som aktiva, starka och  mäktiga och i regel påklädda, medan kvinnor avbildas som ”passiva,  svaga, sexualisera och avklädda, som lockbete för att sälja varor.”

Sveriges  Kvinnolobby menar att den här typen är ett hinder för jämställdhet –  organisationen har även genomfört en enkätundersökning om reklam och  hälsa bland personer i åldern 13-30 år.

Här framgår att reklam har  bidragit till att 9 av 10 har velat ändra något hos sig själv eller mått  dåligt på grund av sitt utseende eller sin vikt, medan motsvarande  siffror för män är 3 av 10.

Sveriges Kvinnolobby uppger också att  Sverige, till skillnad från de övriga nordiska länderna, inte har någon  lag mot könsdiskriminerande reklam.

Komm:s vd Jessica Bjurström tror dock inte på att införa en sådan lag.
–  Jag tror inte på sanktioner och jag tror heller inte att  reklambranschen är sämre än andra branscher. Jag tror mer på  självreglering av branschen än att bestraffa, säger hon.

Hon  menar att det i regel handlar om så subtila signaler att det är svårt  att spalta upp hur en text eller något annan form av reklaminslag ska se  ut.

– Det handlar om blickar, bilder musik med mera och sådant kan  redigeras på olika sätt. Så det går det inte att lagstifta emot, säger  Jessica Bjurström.

Hon tycker sig se ett alltmer kritiskt öga när det gäller reklam, vilket hon anser är av godo.

–  Det sitter ändå bra och kloka människor hos byråerna och deras kunder  och funderar över vad som är bra reklam eller ej, men det kan ju alltid  finnas avarter såklart, säger Jessica Bjurström.

Sveriges Kvinnolobby  riktade också kritik mot Reklamombudsmannen, RO, och hävdar att  verksamheten är tandlös. Dels för att den finansieras av  reklambranschen, dels för att den inte påverka företag med ”ekonomiska  sanktioner eller krav på att avbryta reklamkampanjer.”

Jessica Bjurström köper inte argumenten.
– RO är inte till för att straffa, utan RO ska informera och ge nya riktlinjer, säger Jessica Bjurström.

Sveriges  Kvinnolobby ville också veta vad jämställdhetsminister Maria Arnholm,  konsumentminister Birgitta Ohlsson och socialminister Göran Hägglund ska  göra åt problemet med könsdiskriminerande reklam – här hänvisar man  till en utredning från 2006 som kom fram till att det behövs en  lagstiftning mot sådan reklam.

Resumé har sökt Maria Arnholm utan framgång.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.