Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Komm i kris

Publicerad: 1 oktober 2010, 10:01

Komm drar ner bemanningen med två tjänster på grund av sina ekonomiska problem. Det innebär att Morgan Öberg och Michaela Påhlsson måste sluta.
– Den enkla sanningen är att vi inte har pengar, säger Jessica Bjurström, som nu gör en stor omorganisation av kansliet.


Ämnen i artikeln:

KOMMJessica Bjurström

Jessica Bjurström. Foto: Sören Andersson

2009 års ekonomiska trubbel skördar nu ytterligare två offer på branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Kansliet drar ner banningen från sex till fyra tjänster. Det innebär att informtationschefen Morgan Öberg slutar 1 november och produktionsledaren Michaela Påhlsson jobbar en månad när hon kommer tillbaka från sin föräldraledighet under våren.

Kvar på kansliet blir Jessica Bjurström, vd, Digge Zetterberg, projektledare för tävlingar, Christina Nylander, jurist och Linda Nilsson, administration och ekonomi.

– Jag fick ett tydligt uppdrag av styrelsen att se över ekonomin. Jag har två stora poster att hantera och det är hyra och personal, säger Jessica Bjurström, som nu varit vd för organisationen ett halvår.
– Under 2009 har många medlemmar haft det tufft. De har fått anpassa sig till det och det måste vi också.

För en månad sedan flyttade kansliet in i ena änden av sin lokal och sa upp större delen av kontorsytan, vilket innebär en årlig besparing på 250 000 kronor. Uppsägningarna lär enligt Resumés beräkningar spara drygt en miljon kronor årligen. Den siffran vill Jessica Bjurström inte  kommentera.

Jessica Bjurström gör en rejäl omorganisation av hur Komms verksamhet ska drivas och skapar tre affärsområden: Tävlingar och Event, där Digge Zetterberg blir ansvarig, Juridik och Utbildningar där Christina Nylander blir ansvarig och Marketing där hon själv tar huvudansvaret.

Specialfrågor ska drivas i grupper där personer från medlemsbyråer vill ta ett engagemang ges möjlighet att driva en branschfråga de brinner för. Dessutom har Bjurström tillsatt en intäktsgrupp som ska se hur Sveriges Kommunkationsbyråer ska kunna öka sina intäkter i framtiden.

– Jag gör den här omorganisationen för att vi ska stå bättre rustade, säger Jessica Bjurström.

Under Guldäggssäsongen från januari fram till galakvällen har de 3-4 projektanställda.

Resultat för Komm

Årets resultat (TKR)
2009:   - 4 016
2008:      -661
2007:          84
2006:        393
2005:       277

Omsättning (TKR)
2009:   13 273
2008:    16 391
2007:   16 365
2006:   16 279
2005:   16 354

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

KOMMJessica Bjurström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.