Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Komm nu mer tillsammans

Publicerad: 24 September 2010, 11:47

Större medlemsengagemang och tydligare verksamhet. Det är grundbulten i Jessica Bjurströms nya koncept för Sveriges Kommunikationsbyråer. För två veckor sedan klubbade styrelsen hennes nya handlingsplan.


Ämnen i artikeln:

KommKlas TjebbesJessica Bjurström

truetrue2020-09-10T13:47

Jessica Bjurström. Foto: Andreas Elgstrand.

”Kom! säger Komm” blir något av Jessica Bjurströms nya paroll som vd för Sveriges Kommunikationsbyråer.

Sedan hon tillträdde som vd har hon ägnat mycket tid åt att resa runt och prata med medlemmar som har hört av sig med åsikter om Komm. Under sommaren har hon också gjort en studie av 25 representativa medlemmars vilja med sitt medlemskap. Resultatet visar att man är med i Komm för att det finns en trovärdighet i medlemskapet och att medlemmarna önskar större delaktighet i förbundet. Samma vilja har Jessica Bjurström upplevt i medlemsdialogen. Nu organiserar hon om verksam­heten för att möta det behovet.

Sju nya arbetsgrupper ska driva specifika frågor som är viktiga för branschens aktörer, till exempel pitcher, utbildning, internationaliseringen i branschen. Etik i reklamen, etnicitets- och genusfrågor är tre andra möjliga grupper. Dessutom finns en pr-grupp vars medlemmar ska driva opinion och skriva debattartiklar om att kreativ reklam är lönsamt för annonsörer.

Alla personer som arbetar på en medlemsbyrå är välkomna­ att delta i den grupp som ­intresserar dem. Grupperna ska arbeta genom månadsvisa telefonmöten. Syftet är framför allt att göra medlemmarna i förbundet delaktiga:
– Jag vill att Sveriges Kommunikationsbyråer ska vara just Sveriges kommunikationsbyråer och ingenting annat, säger hon.
Tidigare har Komm i alltför hög grad varit kansliet på Sveavägen i Stockholm och de som för stunden sitter i styrelsen. Med 7 personer i varje grupp engageras totalt 49 personer i Komms verksamhet. Med en person från varje byrå är det en sjättedel av organisationens 300 medlemsföretag.
– Ingen ska känna att han eller hon inte är inbjuden. Detta är en entrébiljett till att engagera sig i Komms verksamhet, säger Jessica Bjurström.
– Det är också dags att gå från talk till walk. Vi har ägnat mycket tid åt att diskutera vem som får göra vad i vilket sammanhang, i stället för att driva våra gemensamma frågor.

Nu uppmanar hon alla att visa intresse för vilken grupp som de vill ingå i eller vilket ämne som de vill starta en ­arbetsgrupp för.
– Jag har som ambition att grupperna ska ha sitt första möte i november, säger Jessica Bjurström.

Några personer har redan gått in arbetet. Per Utterbäck på Svensson Reklambyrå ingår i utbildningsgruppen. Klas Tjebbes ska driva pitchgruppen.
– Det ska bli dökul, säger han.
– Det ger fler möjlighet att vara delaktiga i den bransch som de jobbar i.

Eftersom det är en öppen fråga vilka fler som vill vara med i gruppen vill han inte säga vad den ska åstadkomma, men själv vill han gärna se ett tydligt dokument som styr byråers förhållande till pitcher:
– Vilken typ av arbete är vi beredda att lägga ner i pitcher till vilken typ av betalning? säger Klas Tjebbes.

Jessica Bjurström kräver inte konkreta resultat av arbetsgrupperna. Det blir en självsanerande verksamhet där det blir vad det blir. Men det ger en möjlighet att själv engagera sig och driva frågor i Komms namn. Om det sker några klavertramp må det vara hänt. Så väldigt fel kan det ändå inte gå, tror hon:
– De är ju ändå kompetenta­ kommunikationskonsulter, säger hon.

För att förtydliga organisationens verksamhet skapar hon nu tre konkreta affärsområden: juridik och utbildningar, tävlingar och utställningar samt marketing och opinionsarbete.

En annan viktig fråga efter det ekonomiskt sett katastrofala året 2009 är att skära kostnader. Från den1 september har kansliet flyttat till ena hörnet av det tidigare mycket spati­ösa kansliet. Resten av lokalen hyr värden Berghs School of Communications nu ut till en annan hyresgäst. Det sparar enligt uppgift till Resumé 250 000 kronor om året åt förbundet.

KOMM (tkr)

2009, 13 273, - 4 016
2008, 16 391, - 661
2007, 16 365, 84
2006, 16 279, 393
2005, 16 354, 277

(År, omsättning, resultat)

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.