Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Komm och Resumé kartlägger synen på genus och mångfald

Publicerad: 11 december 2014, 12:02

Johanna Reis, kreatör på Garbergs och medlem i Komms HR-grupp

Foto: Andreas Elgstrand

Efter den uppmärksammade "en av tre" tar Komm nya tag för att förbättra branschens balans. I samarbete med Resumé kartlägger Komm marknadscheferna – hur tänker de kring mångfald och genus på byråerna de jobbar med?


Ämnen i artikeln:

ResuméKOMM

Garbergs copywriter Johanna Reis har sedan ett år tillbaka varit med i Komms HR-grupp för visionen om en mer balanserad bransch 2020. Hon var med och arbetade med initiativet ”en av tre” – en rekomendation om att i varje pitch mellan en reklambyrå och ett produktionsbolag ska minst en av tre presenterade filmidéer komma från en kvinlig regissör.

En kampanj som fick exponering långt utanför branschen. Det långsiktiga målet för Komm är en mer heterogen bransch som skapar mer nyanserad kommunikation.

– Det är klart att jämställda kommunikationsbyråer är ett viktigt mål i sig, men framförallt visar all forskning på att jämlika arbetsplatser både mår bättre och ger bättre resultat. Inte minst med tanke på att Sverige är ett mångkulturellt land, och vi riskerar att missa viktiga målgrupper och spännande kommunikationsmöjligheter eftersom typ 99 procent av alla reklamare kommer från vit medelklassbakgrund och antagligen inte har svinbra koll på muslimska högtider.

– Vi har alla något att tjäna på jämställdhet, ändå tycks utvecklingen gå långsammare på just byråerna än i andra branscher. Och kanske är en av anledningarna att vi hittills inte känt någon press från våra kunder, det vill säga marknadsledningarna, säger Johanna Reis till Resumé.

Är etnicitet och kön något som intresserar och diskuteras bland marknadscheferna? Tar de ställning till personalsammansättningen hos en byråpartner? Dessa frågor ska Komm och Resumé reda ut genom en stor enkät till marknadscheferna som skickas ut i dag.

– Först och främst är vi såklart nyfikna på resultatet, men kanske kan vi också väcka en tanke hos marknadscheferna; att de faktiskt kan ställa krav på byråerna i fråga om mångfald och genus i sina upphandlingar. Om nu marknadscheferna tycker frågorna är viktiga, innebär det i förlängningen såklart en konkurrensfördel för de byråer som aktivt jobbar med jämlikhet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ResuméKOMM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.