Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Komm öppnar för resultat i Guldägget

Publicerad: 10 mars 2010, 14:53

Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, öppnar för att inkludera resultat i Guldägget: – Vi ser också att resultatet har blivit en alltmer integrerad del av en kampanj. Att inte lyssna på kritik är en entrébiljett till undergång. Komm vill öppna för en diskussion kring hur nästa års Guldägg bör förändras, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.


truefalse

Jessica Bjurström, vd på Komm och Guldäggsjuryns huvudordförande, Matias PalmJensen (Foto: Sören Andersson)

Tidigare har det varit kalla handen då landets byråer har beklagat sig över att man tvingas maska och klippa bort resultat då alla bidrag till Guldägget ska lämnas digitalt.

Även Guldäggsjuryns huvudordförande, Matias PalmJensen gjorde klart att Guldägget endast ska mäta kreativitet och inte baka in resultat. Nu gör alltså Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, en kovändning i frågan:
– Då Komm är en avsändare av Guldägget måste vi lyssna på den kritik som har framförts från byråerna. Jag kan konstatera att framtiden springer snabbare än vad vi själva hinner med, säger Jessica Bjurström.

Hon menar att framväxten av bland annat sociala medier har lett till att resultatet inte går att utesluta när olika bidrag ska bedömas. Till exempel kan en aktivitet filmas och läggas som ett klipp på YouTube. Sedan kan det uppstå en rad bloggar kring själva klippet. Då bör även klippen ses som en integrerad del av kampanjen. Samtidigt är alltså själva bloggarna kring klippet ett direkt resultat av filmen som lades ut på You­Tube. Och häri består komplexiteten:
– Guldägget ska fortsätta vara en kreativitetstävling. Samtidigt blir resultatet en naturlig del av det kreativa upplägget. Då går det inte automatiskt att utesluta detta, säger Jessica Bjurström.

För årets Guldägg är det redan försent att ändra på något. 1 060 bidrag bedömdes nyligen. Samtliga bidrag har lämnats in digitalt. Guldägget startar med Guldäggsdagar den 13–14 april på China-teatern i Stockholm och avslutas med en gala den 15 april på Nacka Factory.

I en intervju med Resumé sade Matias Palm-Jensen att för 15–20 år sedan var tecknet för en framgångsrik kampanj att den diskuterades vid fikabordet, det vill säga att det blev en snackis.
– Det är fortfarande en viktig målsättning för en kampanj, men nu är fikaborden digitala. Man måste komma ihåg att själva effekten i sociala medier fungerar som en bärare av kampanjen, säger Jessica Bjurström.

Har det faktum att Guldägget firar 50 år nästa år att göra med att ni nu är öppna för förändringar?
– Nej, jubileet i sig är ingen bidragande orsak. Däremot är det en viktig fråga hur Guldägget bör se ut fram­över och i kölvattnet av årets Guldägg har vi sett att just resultatfrågan är en viktig fråga för byråerna, säger Jessica Bjurström.

Varför skulle allt lämnas in digitalt i år i stället för att även lämnas in på pannåer?
– Att lämna in alla bidrag digitalt ligger i linje med var utvecklingen har hamnat numera, säger Jessica Bjurström.

Enligt henne måste det finnas spelregler som tar hänsyn till framtiden och mediernas utveckling:
– Jag tror ändå att branschen är enig om att Guldägget ska fortsätta vara en kreativitetstävling, men diskussionerna kring just resultaten har uppenbarligen satt någonting i rörelse. Inte minst hos oss på Komm, säger Jessica Bjurström.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.