Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Komm:s ordförande Helena Westin om 2021: ”Dags för fler byråer att bidra till FN:s globala mål”

Publicerad: 8 Januari 2021, 10:36

Helena Westin anser att vi måste lägga stor kraft på positivt tänkande för att ta oss genom pandemin. Komms ordförande hoppas att 2021 blir ett år av handling.


Vad blir det mest utmanade för er?
– Det mest utmanande i jobbet och i livet för mig nästa år tror jag blir att orka parera all negativ energi, all tappad sug och 'deppidemin' och vända det till lärande, stärkande positiv kraft. Ett reptrick som jag tror att vi är många som kommer att kämpa med. Att orka leta efter det goda, söka efter det fina och positiva mitt i allt tufft och svårt. För jag tror tyvärr inte att vi är ens nära att se slutet på pandemins effekter. För att citera Winston Churchill i november 1942 ”Now this is not the end. It is not even the beginning of the end, but it is, perhaps, the end of the beginning.”

– Och det krävs mer intelligens och ork för att söka det goda, än det krävs för att kritisera och finna fel. Så om vi ska lära oss och skapa nåt bra av allt som nu sker så behövs det verkligen styrka, kraft och mod för att stötta och stärka varandra. Och förvandla det omöjliga till möjligt! Vi har sett år att det går. Nu växlar vi upp! Så jag tänker utmana mig själv i att förvandla ”Impossible” till ”I’m possible!”

LÄS MER: 10 byråledare om vad som kommer dominera 2021 – här är deras största utmaningar

LÄS MER: Experterna och branschprofilerna om vilka trender som kommer att prägla 2021

LÄS MER: Marknadscheferna om sina största utmaningar och förhoppningar inför 2021

Vilka trender kommer att dominera?

– En övergripande trend tror jag blir att gå från ord till handling. Kreativa kanalval och kreativa idéer förverkligas tack vare teknik.

– Att kreativiteten manifesteras och praktiseras som det mest effektiva sättet att kommunicera och påverka positiva beteendeförändringar.

Inom strategi:

– Att de smartaste strategierna omvandlas till konkret handling. För oavsett hur klok strategin är, är den inte ett skvatt värd om den inte blir aktivitet.

Vad ser du mest fram emot inför 2021?

I ditt jobb
– Att allt fler av våra medlemsbyråer på allvar börjar jobba med kommunikation som bidrar till att FN:s globala mål förverkligas, och då tänker jag på hela ESG (Environmental, Social, Governance) spektrat, inte bara på klimatmålen.

I branschen:
– Att det jag hade överst på önskelistan förra året materialiseras 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.