Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Komm skrotar Byråboken

Publicerad: 1 oktober 2010, 11:12

Det blir ingen Byråbok om den svenska reklambranschen nästa år. Det är ytterligare en konsekvens av ekonomiska realiteter. Boken bär sig helt enkelt inte.


Ämnen i artikeln:

Komm

Byråboken.

Byråboken har varit en av Sveriges Kommunikationsbyråers paradprodukter under många år. Den innehåller Claes Collins analys av reklammarknaden och de bolag som ingår i den under året som gått. Medlemmarna har på annonsplats kunnat berätta om sig själva och sin verksamhet.

Byråboken brukade ge förbundet en årlig intäkt på 1,3-1,5 miljoner. Ifjol gick den med en avsevärd förlust.
– Jag tror aldrig vi ser de intäkterna igen. Intresset för att annonsera i boken verkar inte finnas. Då har vi ingen finansiering, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.

När hon nu sett över intresset bland medlemmarna för att medverka i boken nästa år visar det sig att det är långt från vad som krävs för att finansiera projektet. Alltså blir det ingen bok i år. Och inget annat som ersätter den heller. Det finns ingen tid till det.

– Det blir ett glapp. Men jag hoppas vi ska hitta en ny form för detta, säger Jessica Bjurström.
– Byråboken är viktig för vår ekonomi. Många har gillat den men inte tillräckligt mycket för att medverka. Och jag vill att det vi gör ska ha ett litet överskott, inte bara gå plus, minus, noll.

Claes Collins rapport kommer däremot att genomföras även för 2010.
– Ja. Den släpper vi inte. Den finansieras av medlemsavgifter, säger Bjurström.

Exakt hur Collinrapporten ska distribueras vet hon dock inte idag. Ett annat sätt att ersätta Byråboken är det nya samarbetet med sajten creativesection.com där medlemmarna får möjlighet att exponera sig.

– Creativesection.com har blivit en välbesökt och uppskattad sajt bland annonsörer och uppdragsgivare. Därför är vi mycket glada att kunna presentera det här samarbetet som innebär att alla medlemmar kommer att presenteras på deras sajt, säger Jessica Bjurström, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.

När vi nu ändå är inne på samarbeten. Vad händer med tävlingsprojektet Vaktelägget som det pratades om i våras?
– Vaktelägget var ett initiativ som en del medlemsbyråer tog till månatlig reklamanalys när de var missnöjda med Resumés tävling Reklamallsvenskan. Nu är Månadens kampanj tillbaka och vi ser inte längre ett behov av Vaktelägget, säger Jessica Bjurström.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Komm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.