Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kommer marknadscheferna gasa eller bromsa?

Publicerad: 29 November 2012, 10:08

Montage: Andreas Elgstrand.

Stampens Marknadschefsindex visar att tron på reklamsatsningar fortfarande är stark. Fyra av tio marknadschefer avser att öka sin marknadsbearbetning.


Ämnen i artikeln:

MarknadschefsindexStampen

I dag presenteras Marknadschefsindex från Stampen för det fjärde kvartalet 2012. Undersökningen visar en fortsatt optimism bland Sveriges reklamköpare.

Trots den ekonomiska oron och den ökade försiktigheten bland konsumenterna uppger fyra av tio marknadschefer att de kommer att öka sin närvaro på marknaden både på kort och lång sikt.

Deras satsningarna kommer i första hand att inriktas på nyhetslanseringar och kampanjer.

Men allt är inte ljust. Marknadscheferna är mindre optimistiska än tidigare och Marknadschefsindex för fjärde kvartalet faller från 47,7 till 44,3, vilket indikerar tillväxt för inhemska konsumtionen även under den sista delen av året, men med blygsammare tal.

Trots vikande prognoser och en julhandel som inte spås slå fjolårets rekord är marknadscheferna optimistiska inför julen. Vad gäller den egna försäljningen tror fler än hälften av de tillfrågade marknadscheferna att deras egen försäljning ökar under det fjärde kvartalet, jämfört med samma period i fjol.

Endast en av fyra tror att försäljningen minskar. Lika många uppger att de kommer dra ner på sina totala marknadsinvesteringar.

– Marknadscheferna ser visserligen inte lika ljust på situationen som tidigare, men de har förtroende för sin förmåga att stimulera konsumenter att fortsätta handla med hjälp av marknadssatsningar. Hushållen har hållit igen under året och det finns köputrymme kvar inför julhandeln. Den avgör i år tillväxten för hela samhällsekonomin., säger Sven-Olof Bodenfors, initiativtagare till Marknadschefsindex inom mediekoncernen Stampen.


Den medieslag som Sveriges marknadschefer spås öka snabbast under 2013 är mobila surf- och teletjänster. Konsumtionen av prylar förväntas minska nästa år, framförallt gäller det bilar, men också byggmaterial

Utveckling av Marknadschefsindex 2012

Q1 2012    Q2 2012   Q3 2012   Q4 2012
     44,9            47,7          47,7          44,3
    +2,6            +3,6         +0,3           -3,4           

Indextalet 44,3 innebär att Marknadschefsindex har fallit sedan Q3.

En minskning av index med -3,4 innebär att tillväxttakten för den inhemska konsumtionen minskar med ungefär lika mycket i miljarder räknat. Tillväxt i den inhemska konsumtionen har i år varit cirka 15 miljarder kronor per kvartal jämfört med 2011.

Fältarbetet till Marknadschefsindex gjordes mellan 22 oktober och  9 november 2012.

Stampens Marknadschefsindex intervjuar cirka 150 marknadschefer för välkända och ledande konsumentvarumärken varje kvartal, i kategorier som personbilar, banker, researrangörer, livsmedel, kemtekniskt, dagligvaruhandel och andra detaljister.

De som svarar representerar konsumtion för cirka 1 000 miljarder kronor, det vill säga en fjärdedel av hela BNP. De svarar på frågor som enbart gäller deras egna varumärken och den egna marknaden., vilket ger
tillförlitliga och giltiga prognoser om den inhemska konsumtionen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MarknadschefsindexStampen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.