Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Komms dundertabbe

Publicerad: 30 mars 2010, 14:42

Komm har själva avslöjat guldäggsvinnarna i förväg. En digital fadäs gjorde att 2010 års vinnare visades på Guld­äggets söksajt. – Det är beklagligt, säger Morgan Öberg, informationschef.


Ämnen i artikeln:

KommGuldägget

truefalse

(Foto: Colourbox)

Tisdagen den 9 mars satt Joakim Brinkenberg, vd för Welcom, och gjorde research på gamla guldäggsvinnande reklamkampanjer. Det var veckan efter att Guldäggets juryer just hade bestämt vilka av fjolårets kampanjer som ska föräras ägg i olika valörer på årets Guldäggsgala om ett par veckor. Klockan var strax efter halv fem när Joakim Brinkenberg gick in på Guldäggets sajt och använde sökfunktionen guldsök.

När hans sökning på silvervinnarna kom fram visades även uppdragsgivarnas namn för 2010 års silverägg. Hans förvåning blev ännu större när samma sak upprepades på titankategorin.
– Helt öppet kunde du se alla silvervinnare, titan­vinnaren och de nominerade i nästan alla kategorier. Guldäggsvinnarna syntes inte men det är ju inte svårt att räkna ut om du har informationen om de nominerade och silver­äggen, säger han till Resumé.
– Jag har både skärmdumpar och listor på resultatet, men det är inget som jag kommer att offentliggöra. Det skulle bara förstöra glädjen för resten av branschen.

Däremot riktar han skarp kritik mot Komm och Guldäggskansliet för dess slarviga hantering av kritisk information.
– Man gör inte så här. Jobbar man med kommunikation är man väldigt medveten om när det är skarpa lägen. Det tycker jag att även vårt förbund ska vara. Men det är det uppenbarligen inte, säger Joakim Brinkenberg.

Även Resumé har tagit del av dokumentationen. Huruvida Komm har varit medvetet om att informationen har varit öppen för alla att se är lite oklart.

När Resumé når Morgan Öberg, informationschef för förbundet, vet han inte hur det kan komma sig att deras egen guldsöksfunktion redan har avslöjat årets vinnare.
– Det låter inte bra naturligtvis. Då hade vi inte ens släppt nomineringarna, säger han.
– Det låter som ett tekniskt missöde, men hur det kan komma sig vet jag inte. Så tekniskt kunnig är jag inte.

Enligt honom är det samma server byråerna anmäler sina bidrag till som också levererar informationen i guldsöksfunktionen. Mer än så vill han inte säga. Att döma av det inträffade måste någon ändå ha processat informationen om vilka kampanjer som har tilldelats vilka priser under ­huvudjuryns möte före helgen. Och gjort det för öppen ridå.

Hur länge den här luckan fanns eller hur många som har sett informationen kan Morgan Öberg inte svara på. På onsdagen gick det inte längre att se resultatet för 2010, enligt Joakim Brinkenberg.
– Det kan vara en bugg just då. Vilket är jättebeklagligt givetvis, säger Morgan Öberg.
– Inte ens om man anstränger sig ska man kunna få reda på den här informationen. Det ska vara en överraskning.

Ska ni utreda hur detta kunde hända?
– Det finns inget att utreda eftersom problemet är åtgärdat.

Men vill ni inte veta hur det hände för att förebygga att det inte händer igen?
– Problemet upptäcktes och åtgärdades.

Så ni visste om det här trots allt?
– När problemet upptäcktes åtgärdade vi det. Jag kan inte säga hur länge den här luckan fanns.

Han är dock mer ödmjuk inför det faktum att det har gått fel.
– Självklart ska man inte genom en sökning kunna få fram den här informationen.

Han förstår kritiken från Joakim Brinkenberg.
– Vår uppgift är att säkerställa att man inte kan få fram den här informationen. Det har vi inte lyckats med. Vi kan kalla det en bugg eller vad som helst, men faktum kvarstår. Det fanns en lucka och det är beklagligt, säger Morgan Öberg,

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

KommGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.