Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 April 2012, 13:56
Handelsminister Ewa Björling ifrågasätts efter nya avslöjanden kring Sveriges kontakter med Saudiarabien. Komms vd Jessica Bjurström menar dock att diskussionen kring att exportera svensk reklam inte står och faller med handelsmininstern.
Ämnen i artikeln:
Annie LööfSten TolgforsKommPer SchlingmannStockholmMediaWeekEwa BjörlingJessica BjurströmI fredags berättade DI hur handelsminister Ewa Björling i samband med en debatt i Studio Ett förnekat att Sverige exporterar krigsmateriel till Saudiarabien. Detta trots att Saab 1,5 år tidigare fått en hemlig beställning på pansarvärnsmissilen Bill-2 från just det landet.
Idag, måndag, skriver Expressen att hon kan bli nästa minister som får gå efter att det i förra veckan stod klart att försvarsminister Sten Tolgfors lämnar regeringen.
Komm har satsat hårt på att bygga en relation med Handelsminister Ewa Björling. Detta efter att handelsministern i samband med Stockholm MediaWeek sagt att hon vill fördubbla Sveriges export fram till år 2015 samt att kommunikationsbranschen spelar en viktig roll i det avseendet.
Komm utsåg också Ewa Björling till 2011 års Bengt Hanser-stipendiat, vilket är ett pris som delas ut för att: "uppmuntra opinionsbildande insatser som belyser och hävdar marknadskommunikationens roll i näringsliv och samhälle."
Komms vd Jessica Bjurström vill inte kommentera huruvida Ewa Björling kan bli nästa minister som får lämna den borgerliga regeringen och hur hon i så fall tror att det skulle kunna påverka det arbete som man har lagt ned på att bygga en relation med henne.
Jessica Bjurström tycker att en handelsministerns roll är viktig för hela landet och att Ewa Björling lyfter fram kommunikationsbranschen i det avseendet är särskilt kul.
Men det här måste väl ändå vara en riktig nagelbitare för er?
– Vi försöker ha ett brett kontaktnät inom politiken och det har varit särskilt intensivt under det senaste halvåret. Inte bara med handelsminister Ewa Björling, utan vi har även kontakt med Per Schlingmann och har också skickat en Almedals-inbjudan till Annie Lööf om att medverka vid ett seminarium, men hon kan tyvärr inte delta, säger Jessica Bjurström.
Hon konstaterar också att Komms relation med det svenska näringslivet och de politiska partierna kan handla om alltifrån stora saker till att avtäcka årets programledarpar till Guldäggsgalan, vilket ju skedde av Leif Pagrotsky.
Men ni har väl tidigare sökt med ljus och lykta efter någon politiker som propagerar för era frågor. Nu riskerar ni ju mista den kontakt som ni har byggt upp?
– Det är fler än Ewa Björling som berörs av våra diskussioner. Vi har satt igång en hel rörelse och för diskussioner med alltifrån Svenska Institutet och Visit Sweden till Exportrådet och Invest Sweden.
Hon uppger också att Komms diskussioner med dessa organisationer har intensifierats sedan Ewa Björling fick ta emot Bengt Hanser-stipendiet:
– Det här är en oerhört viktig diskussion som inte bara gäller reklam, utan även exempelvis mat och svensk design, säger Jessica Bjurström.
Karl-Johan Byttner