Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Komms vädjan till Bianca Ingrosso: ”Tänk om”

Publicerad: 23 Januari 2020, 13:30

Helena Westin, Komms ordförande.

Foto: Pressbild

Bianca Ingrossos varumärke Caia Cosmetics har fällts tre gånger för könsdiskriminerande reklam – men tänker inte göra någon ändring i marknadsföringen. Komms ordförande Helena Westin säger att organisationen har en viktig roll att spela vad gäller influencers roll på marknaden, och vädjar till Bianca Ingrosso att tänka om.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenHelena WestinSexismBianca Ingrosso

Resumé rapporterade tidigare i veckan om hur Bianca Ingrosso inte tänker ändra marknadsföringen för det egna sminkvarumärket Caia Cosmetics, trots att den tre gånger fälls för könsdiskriminerande reklam av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). 

Enligt Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman (RO) riskerar Bianca Ingrossos beslut att äventyra hela självsaneringen. Eftersom RO inte kan utfärda sanktioner är de beroende av att marknadens aktörer rättar sig efter besluten för att fällningarna ska få effekt. 

– Det är klart att vi förutsätter att man följer självregleringen. Det är ju hela idén med en självreglering att man tar eget ansvar och visar att man tar konsumentreaktionerna på allvar. Vi vill verka för en hög etik i marknadsföringen och på marknaden, sade Elisabeth Trotzig till Resumé. 

LÄS MER: ”RO varnar efter Bianca Ingrossos agerande: 'Äventyrar självregleringen'” 

Helena Westin, ordförande i Komm, reagerar på Bianca Ingrossos agerande. I ett inlägg på Linkedin skriver hon: 

”Tänk om Bianca! Ingen mer sexistisk, könsdiskriminerande reklam. Även om kvinnorna som gjort den tycker det är ok. För det skapar i förlängningen en skev syn som spär på risken för hot, våld och sexuella trakasserier. Så är det bara. Så snälla @Bianca! Gör nåt smartare med din reklam. Ta hjälp av byråer som vet vad de gör. Det kommer du, ditt företag & unga kvinnor att tjäna på!”

Till Resumé säger Helena Westin att Komm har en viktig roll att spela som stort förbund för kommunikation vad gäller influencers roll på reklammarknaden.   

– Vi har vår särskilda sajt influencerconduct.se som både ger konkret guidning för influencer och medverkande byråer att göra rätt inom både etiken och juridiken. I våra juridiska utbildningar som ARU och VARU läggs i dag mycket stort fokus på juridiken för sociala medier, såsom exempelvis influencer marketing. Detta utbildningskrav är högt ställt på våra medlemsbyråer och framgår också av våra stadgar, säger hon. 

Hur ser du på statusen för RO i ljuset av hennes agerande?
– Den höjs eftersom trovärdigheten och seriositeten manifesteras i fällningarna, tycker jag. Reklamombudsmannen ska inte vara populistisk utan professionell. Det är tydligt i uppdraget hur RO och RON ska göra sina bedömningar. De tillämpar ICC (Internationella Handelskammaren, red. anm.) grundregler och ska vara vägledande för marknaders aktörer. Jag har ju själv varit ledamot i RON. Majoriteten av marknadens aktörer har stor respekt för och följer RO och RONs beslut. För alla stora aktörer och varumärken är det ett lågvattenmärke, pinsamt och stor badwill att bli fällda. 

Att tro att reklam inte kan vara könsdiskriminerande för att den gjort av en kvinna, vilket Bianca Ingrosso lyfter fram som argument till att inte ändra i marknadsföringen, menar Helena Westin är skevt. 

– Det försvaret har vi hört tidigare, exakt samma retorik som Helen Wellton på Lap Power förde på 1990-talet när företagets annonser fälldes av ERK (Etiska Rådet mot könsdiskriminerande reklam), då hon hävdade att man som företagsledare själv måste få bestämma över hur man vill exponera sig. Det företaget finns inte längre. 

Vad anser du att branschen bör göra för att skärpa kraven på influencers?
– Vi som bransch måste själva kunna hantera dessa frågor. De flesta influencersamarbeten sker direkt mellan influcencern och annonsören och tyvärr har våra medlemmar ofta inte del eller inflytande i dessa samarbeten. Vi måste bli bättre att ta position här och vara den professionella parten som just tar ansvar och tillför kunskap om exempelvis både lagar och etiska regelverk för reklammarkering. Stora framgångsrika varumärken och deras byråer vill självklart inte göra annat än ansvarsfull kommunikation. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.