Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kommun struntade i kraven – valde krisbyrå

Publicerad: 15 september 2010, 15:11

Upplands Väsby bröt mot sina egna skall-krav och upphandlade en reklambyrå i kris. Allt enligt en insatt källa till Resumé. En upphandlingsexpert har granskat upphandlingen och stämmer in i kritiken.


truetrue2020-09-10T17:11

Dan Frödén, expert på upphandlingar

Resumé har fått ett brev med skarp kritik mot Upplands Väsbys ramavtalsupphandling av informationskonsulter och reklambyråer.

Den främsta kritiken gäller att kommunen har brutit mot egna skall-krav att ”anbudssökande skall ha en stabil ekonomisk ställning” och utvalt en reklambyrå i ekonomisk kris – Contactor Marknadskommunikation.

Resumé har låtit en av Sveriges främsta upphandlingsexperter, Dan Frödén på Tenders, titta på upphandlingsunderlaget. Hans företag hjälper leverantörer med cirka­ 500 anbud per år och han stämmer in i kritiken:
– Även om kommunens formulering är luddig så är det utan tvivel ett skall-krav. Så med tanke på detta och vad jag har sett då jag slog in Contactor i Affärsdata borde kommunen ha tackat nej, ­säger han.

Ramavtalsupphandlingen var klar den 23 juni 2009. Mellan 2007–2009 gjorde Contactor en förlust på nära 3 miljoner kronor, varav 1,1 miljoner kronor 2007.
– LOU-reglerna är glasklara. Man bör inte göra affärer med företag på obestånd och med tanke på skall-kravet borde kommunen förkasta anbudet, säger Dan Frödén.

Cecilia Durchbach, upphandlingsansvarig, menar att man hade en tät dialog med Skattverket och Contactor:
– I lagen står att man får utesluta på grund av dålig ekonomi, men det är inget måste och vi fann ingen grund att utesluta Contactor, säger hon.

Enligt brevet har kommunens kommunikationsstrateg, Johannes Wikman, haft ett tidigare samarbete med Contactor, vilket bekräftas:
– Jag var Contactors kontaktperson på Svenska ESF-rådet. Men man måste komma ihåg att Contactor var leverantör till Upplands Väsby långt innan jag började på kommunen, säger Johannes Wikman.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.