Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kommunal ska bli mer relevanta med nytt kommunikationskoncept

Publicerad: 19 Februari 2018, 12:31

2017 års kampanjer ledde till kraftigt ökade medlemsantal. Nu lanserar nytt kommunikationskonceptet “Vi vill mer” för att visa effekten av det fackliga arbetet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRuthReklamKommunal

"Vi vill mer" ska signalera en attityd och en strävan för Kommunal som fackförbund och gestalta effekten av det fackliga arbetet. Ruths kommunikation ska också visa det mervärde Kommunal skapar för sina medlemmar. Tanken är att kommunikationskonceptet ska göra fackförbundet mer relevant för medlemmarna i vardagenpå lång sikt och bli ett verktyg i förändringsarbetet.

Kommunal gick in i 2017 efter ett år präglat av skandaler för Kommunal där Aftonbladets granskning ledde fram till att ordföranden Annelie Nordström till slut tvingades avgå. Förra året genomförde fackförbundet den omfattande medlemsdialogen "Kommunal vaknar" med hjälp av den uppkopplade robottuppen.

Kommunikationen fick stor uppmärksamhet och Kommunal fick in över 1300 förslag på förändring. Under 2017 fick 52 000 nya medlemmar, vilket innebar värvningsrekord för 2000-talet.

Arbetsgrupp:

Kommunal:
Hillevi Good, tf. kommunikationschef och projektledare

Ruth:
Annika Carstedt, kundansvarig
Erik Wünsche, projektledare
Henrik Täppmark, creative director
Dan Göransson, copywriter
Linn Sundqvist, art director
Malin Högström, produktionsledare
Film:
B-Reel Films
Lina Söderström, regissör

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.