Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kondomkampanj går emot Facebooks regler

Publicerad: 5 december 2011, 09:34

Ett kondomföretag i Brasilien har just en kampanj på Facebook som både väckt uppmärksamhet och bryter mot det sociala nätverkets regler, skriver Dagens Nyheter.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Företaget väljer slumpmässigt ut män på Facebook och skapar en profil med exakt samma namn, men lägger till ”Jr” .

Därefter skickas en vänförfrågan till den berörda mannen som garanterat går in på ”sin” bebis profil. Här visas en länk till företagets hemsida och texten ”Avoid surprises like this one. Use Olla condoms”.

Marknadsföringen har fått ett stort genomslag, framförallt på bloggar. Yahoo News och tidningen Huffington Post har uppmärksammat kampanjen, men pekar även på en juridisk aspekt. Enligt Facebooks regler är falska profiler och sidor inte tillåtna.

Reklambloggen Adverve ställer sig frågande  till kampanjen, då ett barn inte skulle uppmuntra att hindra honom själv  att bli till.

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.