Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konflikternas tid - modiga vinner kulturkrockarnas år

Publicerad: 9 december 2016, 15:56

Med luciastormen på Åhléns som fond ställs frågan om värderingsstyrda varumärken skadas av konflikter. Eller är det tvärt om? Resumé Insikt Marknad tittar närmare på marknadsföring med hög konfliktnivå.


Ämnen i artikeln:

Resumé Insikt Marknad

Förutom att det är en tragedi att ett litet barn drabbas av en hatstorm på grund av reklam finns det anledning att fråga om den höjda konfliktnivån i samhället får konsekvenser för varumärken. Speciellt när allt fler företag satsar på syftesdriven marknadsföring och tar ställning i olika frågor.

För det mest pekar på att vi är inne i en era med fler och vassare konflikter. När Kairos Future presenterade sin trendrapport inför 2017 var rubriken "Kulturkrockarnas år." Oro inför en osäker framtid skapar friktioner som förstärks när samhället politiseras och sociala medier agerar ekokammare.

Det påverkar även varumärken vilket ger nya dimensioner i marknadsföringen.

– I dag måste ett varumärke kunna navigera i en politisk kontext, säger John Mellkvist, strategi- och framtidsansvarig på pr-byrån Mindmakers.

I år har varumärken som Coop, Åhléns, Blocket och H&M med flera fått känna av mer eller mindre allvarliga stormar.

– Ska du bygga varumärke som är samtida och relatera till konsumenter som finns i dag är det viktigt att ta ställning. Och då får man räkna med att det kan storma, säger Björn Borgs marknadschef Jonas Lindberg Nyvang.

Men det ställer krav på marknadsavdelningar. Om en kampanj kan förväntas få kritik måste man förbereda sig.

– Företag som tar ställning måste vara förberedda på att det kommer kritik. Om man redan innan kampanjen rullar ut kan förklara sina avsikter, argument och varför man gör kampanjen blir det mer gediget, säger Johanna Look, byråchef på Westander.

Det här är ett utdrag ur senaste Resumé Insikt Marknad. En prenumeration fixar du här.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé Insikt Marknad

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.