Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Konkurrent i reklambråk med Blocket Bostad

Publicerad: 25 April 2014, 08:19

Bild från Blocket Bostads kampanj.

Blocket Bostad utlovar tre dagars försprång på objekten i sin nya reklamkampanj. Calle Håkansson, marknadschef på konkurrenten HittaHem.se menar att det är vilseledande marknadsföring.


I går skrev Resumé om Blocklet Bostads nya reklamfilm där byrån DDB riktar fokus på hur man kan upptäcka och köpa sitt drömboende tre dagar före alla andra.

Kampanjen upprör Calle Håkansson, marknadschef på HittaHem.se.

– Vi menar att Blocket medvetet ljuger för eller vilseleder konsumenten och marknaden när de påstår att de har vissa bostäder som bara finns på Blocket under 3 dagar innan dessa bostäder marknadsförs på andra sajter, säger han till Resumé och fortsätter:

– Både HittaHem.se och Booli samtliga objekt som Blocket påstår att de är ensamma om. Jag tycker det är anmärkningsvärt att en stor aktör som Blocket medvetet väljer ett budskap som de vet är felaktigt, och tror att många köpare, säljare, mäklare och bostadsintresserade skulle vilja veta varför de agerar så.

Linnéa Aguero, pressansvarig på Blocket Bostad kontrar:

– I vår kommunikation utgår vi förstås från de sajter där mäklarna själva har valt att publicera sina objekt. Sen kan givetvis olika sökmotorer såsom Google eller i det här sammanhanget Booli/HittaHem också ”spindla” viss information.  När det kommer till HittaHem och Booli så spindlar de bland annat mäklarnas sajter. Det är därför du i vissa objekt får upp texten: På begäran av Mäklarringen, som förmedlar detta objekt, visas ej bilderna här.

– Ett liknande exempel: ni får en exklusiv intervju med Barack Obama. Då publiceras den ju exklusivt hos er, men bara några minuter senare finns det så klart sökmotorer och spindelsajter som nosar upp materialet, länkar till det, hänvisar till det och speglar det på olika sätt. Mäklarna annonserar alltså objekten exklusivt hos Blocket i tre dagar – att andra sajter spindlar och speglar materialet är inte mäklarnas beslut.

Calle Håkansson menar att det resonemanget kvittar eftersom det då ju ändå inte är något försprång.

– Det är så internet funkar, säger han.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.