Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Konkurrentens känga mot "Färjan"

Publicerad: 10 Oktober 2008, 11:25

Tallink Silja Line går ut i en ny kampanj där konkurrenten Viking Line får en känga för sin medverkan i Kanal 5-serien "Färjan". – Deras egenproducerade reklamfilm innehöll ju folk som söp varandra under bordet, kontrar Viking Lines marknadschef Per Jute.


En av annonserna i Tallink Silja Lines kampanj.

I tisdags avslöjade Resume.se att Tallink Silja Line i våras fick en förfrågan från TV4 om att delta i en realityserie med liknande upplägg som Kanal 5:s omskrivna program "Färjan".

Tallink Silja Line tackade nej till erbjudandet.

– Folk har rätt att vara på fartyget utan att bli filmade. Med facit i hand gjorde vi rätt, sa Janis Pavuls, pr-chef på Tallink Silja till Resume.se och sade att Viking Line får ”stå sitt kast” efter de massiva skriverierna om fylleriet ombord.

Nu går  Tallink Silja Line ut med en kaxig reklamkampanj för sin båt Galaxy, med målet att sno Viking Lines potentiella passagerare.

”Varför ta Färjan när man kan kryssa bland stjärnorna?”, står det i en av annonserna.

–Det kan säkert uppfattas som en känga, men det är med ett leende på läpparna, säger Janis Pavuls.

Varför kör ni den här kampanjen nu?
– Det har varit så mycket skriverier och all marknadsföring hänger ihop med det som sker i omvärlden.

Kampanjen är gjord av reklambyrån Scholz & Friends och annonserna går i Expressen, Metro Weekend och City.

Per Jute på Viking Line är inte särskilt imponerad.

– De körde ju en egenproducerad reklamfilm som innehöll folk som söp varandra under bordet. Men om dom tycker att det här är kul så får de väl göra det.

– "Färjan" har hittills resulterat i bra reaktioner både ombord och i bokningarna. Det enda folk har oroat sig för är om man blir filmad ombord, säger Per Jute och fortsätter.

– Det ingår ju i spelet att Kanal 5 försöker driva upp tittandet med hjälp av kvällspressen. De resterande avsnitten kommer att ge en mer nyanserad och rättvis bild av livet ombord.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.