Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konkurrenterna framställs som grottmänniskor

Publicerad: 19 december 2008, 15:32

2008 var året då Telge Energi satsade all sin marknadsföring på att få ut budskapet om att de är bättre än de andra elbolagen. Nu avslutas året med en film om grottmänniskor.


Ämnen i artikeln:

Telge Energi

Hösten 2007 tog Telge Energi beslutet att välja bort el från kolkraft och kärnkraft. Några månader senare kom första kampanjen, signerad Grand annonsbyrå, som skulle föra ut budskapet om företagets miljösatsning och nya position på marknaden.

Första kampanjen hette ”blås bort kolkraften”. Kampanjen hade ett tecknat maner och utmålade konkurrenterna som skurkar. Kampanjen följdes upp efter drygt ett halvår av ytterligare en kampanj på samma tema. Även denna gång låg huvudfokus på reklamfilm och på skillnaden mellan Telge och de tre stora elbolagen. Nu anklagade Telge dessutom öppet konkurrenterna för att ha ”strutsmentalitet och dubbelmoral”. I oktober släppte elbolaget kampanj nummer tre. Denna gång tonades tonen mot konkurrenterna ner något och istället pekade bolaget på hur man på ett enkelt sätt kunde göra en insats i klimatfrågan med hjälp av enbart sitt pekfinger.

På måndag är det premiär för årets sista kampanj från Telge. Återigen är det konkurrenterna som står i fokus.

I filmen, annonser och på webben visas tre grottmänniskor som ska få folk att tänka på de tre stora elbolagen.

Jan Molin, marknadschef på Telge Energi, kommenterar kampanjen.
- Våra större konkurrenter satsar mycket på kampanjer och upprop. Samtidigt fortsätter de att förlita sig, och i vissa fall öka sin satsning, på kolkraft. Det är inte schysst tycker vi. Vi vill med den här kampanjen bidra till debatt och naturligtvis omedelbar omställning till förnyelsebar energi.

Filmen är precis som tidigare producerad av Mad Crew.

Telge

Uppdragsgivare: Jan Molin marknadschef, Johan Persson projektledare
Byrå: Grand
Arbetsgrupp: Henrik Levahn copy, Jörgen Lindqvist ad, Magnus Tengzelius projektledare, Cilla Ardhall produktionsledare, Elise Nilsson original
Mediabyrå: Bizkit
Webb: Wisely

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Telge Energi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.