Reklam
Konkurrenterna går samman – bildar branschorganisation för ljud
Publicerad: 20 november 2019, 14:05
Spotify, Acast, Bauer Media och Nent bildar branschorganisationen Sound Advertising Bureau (SAB). Det framgick under onsdagen på Sound Stockholm, ett event om ljud som Resumé anordnar.
Syftet med den nya branschorganisationen är att driva ljudmediet framåt.
– Branschen växer så otroligt snabbt: investeringarna i ljud ökar samtidigt som det är svårt att hänga med. Vad funkar och hur ska man tänka? Vi vill hjälpa och stötta de som jobbar med ljud som marknadsföringskanal, säger Louise Lundgren, head of b2b & relations på Bauer Media.
Fredrik Hermansson, nordisk chef på Acast, är inne på samma linje.
– Vår förhoppning från Acasts sida är att bidra med insikter som får fler annonsörer att se podcast som en naturlig del i mediemixen. I detta forum tror jag vi som globalt podcastbolag har möjlighet att diskutera frågor som både hjälper och utbildar marknaden att förstå podcast som media, samt vilka synergier vi har tillsammans med övriga ljudmedier, säger han.
Natasha Westlund, nordisk försäljningschef annons på Spotify:
– Vi tycker att det här är ett bra sätt att vara med och driva utvecklingen framåt eftersom vi är övertygade om att ljud bara kommer växa och bli en ännu viktigare del av medielandskapet framöver, säger hon.
Christer Modig, vd på Nent Radio, berättar om de frågor och det syfte som branschorganisationen ska ha.
– Nu när ljud är en så stor del av människors vardag så finns SAB där för att guida och stötta medieköpare med expertis, inspiration, events, case och relevant data. Allt för att underlätta och hjälpa dom hitta rätt strategi för sin ljudburna kommunikation, säger han.
Casebanken ska bland annat bestå av annonsörer som lyckats med ljud och varför de gjort det, men också studier om exempelvis hur ljud driver sök och påverkar ROI.
Tidigare Fanns Radio Advertising Bureau som Nent och Bauer Media samarbetade kring. Men den branschorganisationen var endast inriktad på radio.
– SAB är 2.0 – vi lyfter blicken. Nu är ljud så mycket mer än radio – det är till exempel poddar och musik också. TV-branschens organisation Reklamkraft har precis splittrats, men vi satsar, säger Louise Lundgren.