Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Könsneutral Lucia lanseras i Göteborg

Publicerad: 6 September 2013, 10:03

Stendahls tar ett nytt grepp om Lucia-traditionen i Göteborg – reklambyrån lanserar en könsneutral luciakampanj mot samhällets skönhetsideal.


Ämnen i artikeln:

Stendahls Reklambyrå

Stendahls och uppdragsgivaren Göteborgs Lucia tar aktivt avstånd mot utseendefixeringen med devisen "Det är rösten som räknas.

Årets luciakampanj är könsneutral och istället för bilder på kandidaterna kommer endast deras munnar att synas på webb och i tryckt material.

– Nu tar vi traditionen Lucia in i en ny tid! Vem du än är, kille eller tjej, gammal eller ung - så har du chans att bli årets Lucia. En bra sångröst är det som räknas, säger Ylva Nestmark, creative director på Stendahl, i ett pressmeddelande.

I stället för att låta kandidaterna skicka in en bild på sig själva har Stendahls skapat appen LuciaRösten, där de ansökande sjunger in sitt bidrag. Därefter väljer juryn ut sina favoriter. På hemsidan www.goteborgslucia.se kommer alla kunna lyssna och sedan rösta på sin favoritkandidat.

Hur kom ni på idén med en könsneutral Lucia?
– Redan  vid första mötet kom vi till insikten att Göteborgs Lucia handlar  egentligen om sång, medmänsklighet och engagemang - men många tror och  ser det fortfarande som en skönhetstävling. Här fanns utrymme för  förändring! Vi ville skapa nya tidens Lucia där alla är välkomna, kille  som tjej, även om man inte ser ut som en Lucia traditionellt brukar se  ut. Detta känns helt naturligt och i tiden.

Tror ni att kampanjen kommer få mycket kritik?
– Nej.  Diskussioner och debatt kommer den garanterat dra igång, men kritik –  det hoppas vi inte. Kanske kommer några tanter sätta Gevalian i halsen,  men det finns väl inget ont i att ge alla i samhället en lika chans?  Detta är trots allt för en god sak, att unga tjejer och killar inte ska  bli jämförda på hur de ser ut. Att alla som älskar att sjunga för ett  gott ändamål skall välkomnas. Att ta bort bilderna och ersätta med ljud,  blir en statement mot samhällets utseendefixering.

Ulrika Dybler, vd på Insideout som projektleder Göteborgs Lucia.

– På uppdrag av oss har Stendahls skapat en kampanj i tiden som på ett kreativt sätt tydliggör att det är de sökandes sångkunskaper som räknas, inte vem man är eller hur man ser ut. Budskapets dubbelmening "det är rösten som räknas" kopplar även ihop den kommande röstningen och insamlingen till Göteborgs Räddningsmission.

Appen LuciaRösten kommuniceras genom print, digitalt, PR samt på www.goteborgslucia.se.

Projektet finansieras av ett 20-tal samarbetspartners i Göteborg där Göteborgs-Posten är huvudsponsor.

Ämnen i artikeln:

Stendahls Reklambyrå

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.