Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Konsten att skapa en superstjärna i e-sportvärlden

Publicerad: 11 Maj 2017, 09:05

Andreas Gillborg.

Foto: Julia Lundin

Från Pac-Man till miljonkontrakt. E-sport är en av framtidens viktigaste kanaler som du som annonsör måste ha koll på. Hur skapas en stjärna i e-sportvärlden och samtidigt blir prisbelönt reklam?


Ämnen i artikeln:

ReklamScream

Du har väl inte missat att ”e-sportarna” har blivit som rockstjärnor med stora sponsorer och lagkontrakt för miljoner? E-sportmarknaden kommer i år ha intäkter på 109 miljarder dollar, så det är dags att lägga in spel i din marknadsstrategi.

Andreas Gillberg, iGaming- och e-sportspecialist på mediebyrån Scream och vd för e-sportagenturen Clutch, vet hur man skapar en superstjärna av en helt okänd artist från Norge. Han drog caset under Ad Day på Urban Deli i Stockholm.

Under 2014 hade den norska DJ:n Alan Walker, den instrumentella Youtube-hiten "Fade" som blivit stor bland gamers. Bland annat lades en flera timmar lång version ut bland de som spelade. Sony signade honom och ville göra en stor kampanj i gamingvärlden. De anlitade Clutch för uppdraget och låten Faded släpptes 2015 för att spridas.

Om du vill nå gamers på rätt sätt så måste du samarbeta med personer som gör sig hörda. Clutch tog in proffs som ”friberg” och ”GeT_RiGhT” från e-sportgruppen Ninjas in Pyjamas.

– De har enorma följarskaror på nätet och det går att göra en rad kampanjer så länge de visar upp det med trovärdighet. Ingen reklam var köpt, säger Andreas Gillberg.

En av anledningarna till att det fungerade är att Alan Walker själv är spelare. Kampanjen resulterade i en tävling där gamers kunde tonsätta sina egna spel med Faded. Totalt 300 bidrag kom in. Se exempel här. Efter att ha introducerat sig för e-sportfansen kunde Sony sedan bygga vidare genom ”vanlig” reklam.

– Om du når gamers så kan du ta innehållet till en stor publik där du senare gör mainstream-reklam. Men det är gamers själva som från början ger reklamen raketbränsle.

Idag har Alan Walkers låt Faded över en miljard visningar på Youtube.

Vad ska annonsörer tänka på då?
Ur en annonsörs perspektiv kan det vara svårt att veta var man ska lägga in e-sport i sina Excel-dokument. Du måste ha en marknadschef som vågar och har bra mandat i sitt bolag att göra nya grejer. Det som är häftigt här är att det är artsitens önskemål som gamer att göra den här kampanjen, säger Andreas Gillborg.

Resumé Insikt hittar du mer från Ad Day.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamScream

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.