Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konsten att våga säga nej!

Publicerad: 14 mars 2011, 18:45

Jakten på smart reklam går vidare. Mårten Knutsson på Family Business nominerar tre kampanjer bortom den egna byrån. Resumés chefredaktör rangordnar med en kort motivation. Nästa helg presenterar vi tre kampanjer signerade Family Busines.


1. Långfärdsbilen Volvo S8

Byrå: Forsman och Bodenfors

En stor bil utan kombiutrymmet. Den var svårsåld i Sverige. Många produkter säljs med budskapet: den är bra på allt. Det går inte med S80. Det är bra på allt utom att lasta grejer. Det funkar inte för barnfamiljer. Då gjorde man långfärdsbilen. Det var långa format. Ett vackert landskap med en slingrig väg och så en bil. smart att låta en produkt som många säger nej till säga nej till många men älskas av några få och därigenom nå full försäljningspotential. Positionering när den är som bäst. Det är sällan man vågar säga nej.

Viggos kommentar: Jag älskar snygg reklam. Det mesta som görs i dag är så fult att man skäms. Jag är för estetisk reklam.

2. Saabs provkörningar i taxikön utanför flygplatsen

Byrå: Lowe Brindfors

Provkörning är säljdrivande om man följer upp dem rätt. Taxichaufförer är tråkigare än SAAB. Kampanjen gjorde innan det fanns sociala medier, men spridningseffekten blev fortfarande stor när man berättade om körningen för sina polare. Det räddade SAAB en månad till.

Viggos kommentar: Jag har provkört en bil och det var fantastiskt kul. Overkligt häftigt. Relationen till varumärket är fortfarande varm fem år senare.

3 Veuve Clicqout

Vi jobbar mycket med förpackningar. Dessa ska fyllas med en massa brand identity’s. Typ Findus som vill att förpackningen ska kännas mysig familj. Det blir tråklig och syns inte i hyllan. Gula änkan har tagit kärnan i sin identitet. Den fula gula färgen och gjort fina saker. De gör en lyxbåt med sin fula färg. Tänk om Findus gjort en lyxbåt… Här har de gjort en gul champagnebar på Harrods. Och här har de gjort en gul hink med snygga fryspåsar. Och här är en soffa som är så snygg att den kommer in på Lydmar.   

Viggos kommentar: Reklam som är enkel blir ofta bra. Detta är barnsligt enkelt och sjukt smart. Sedan är enklare att göra reklam för en produkt som champagne som är världens starkaste varumärke. Champagne är en mer känd dryck än Coca Cola.

Viggo Cavling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.