Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konstnär designar "Putte i parkens" festivalaffisch

Publicerad: 27 december 2012, 21:59

Festivalaffischen till "Putte i parken" signerad Karolina Nolin

Rebecca och Fiona, Johnossi och Amanda Jensen är tre av akterna som väntar publiken på Karlstadsfestivalen Putte i parken i juli nästa år. Affischen är ett samarbete mellan den värmländska konstnären Karolina Nolin och Karlstadbyrån Ord & bild som ansvarar för kommunikationen på sommarfestivalen.


Ämnen i artikeln:

Ord&Bild

Karolina Nolins verk beskrivs ofta som barnboksillustrationer för vuxna. Hennes motiv hämtas ur både verkligheten och fantasin.

När så konstnären värmländska rötter, som precis hade avslutat en utställning på Ekvall+Törnblom i Stockholm, fick förfrågan om att göra Putte i parkens affisch valde Karolina Nolin att tacka ja.

– För mig är det mer en utmaning att göra något annat. Att bryta något tryggt, invant och ganska ensamt mot att istället samarbeta med andra. Att låta mina stadsmiljöer flytta ut i en musikfestival istället för in på ett galleri.

Putte i parken är glada över samarbetet.
– När Ord & bild reklambyrå kom upp med idén så kändes det klockrent direkt. En konstnär med Karlstad som hemort kändes helt rätt för vår festival och vad vi vill att festivalen ska vara. Efter att ha träffat Karolina var det bara att köra. En duktig och ambitiös konstnär som vill oss och Karlstad det allra bästa, säger Niclas Lagerstam, festivalgeneral på Putte i parken.

Idén bakom projektet kom fram under hösten när tankarna inför nästa års festival började formuleras. Att koppla flera uttrycksformer till Putte i parken samtidigt som man slår vakt om all den talang som finns i närområdet låg till grund för ideerna.

– Jag och Pernilla Ellström funderade på hur vi skulle kunna ta kommunikationen vidare efter förra årets succé. Det var ny stad, nytt publikrekord och hyllningar från alla håll. Hur skulle vi från start visa att festivalens ambitioner inte tog slut där? Lösningen var Karolina Nolin. Jobbet tillsammans med Karolina har varit väldigt lyckat och det kommer fler versioner av affischen innan festivalen drar igång den 3 juli, säger Michael Aitman, art director på Ord & bild reklambyrå

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ord&Bild

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.