Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Konstnären Makode Linde anklagar Guldägget för att erbjuda gratisjobb

Publicerad: 2 Februari 2018, 13:19

Makode Linde och Jessica Bjurström

Foto: Frankie Fouganthin/Wikimedia Commons/Komm

Den erkända konstnären Makode Linde anklagar Komm och Ingo för att inte erbjuda ersättning i samband med framtagandet av Guldäggskampanjen. Enligt Komms vd Jessica Bjurström rör det sig om ett missförstånd.


Ämnen i artikeln:

KommIngoReklamGuldäggetJessica Bjurström

Inför Guldägget den 19 april har Komm gett reklambyrån Ingo uppdraget att göra kampanjen som ska uppmärksamma tävlingen. Under torsdagen publicerade konstnären Makode Linde ett kritiskt inlägg på Facebook som återger ett mejl till reklambyrån. Han berättar att han blivit tillfrågad att bidra till kampanjen. När det så blev dags att göra upp om ersättning fick han veta att pengarna uteblir. Att han skulle jobba gratis.

"Om ni har en så liten budget att ni (skamlöst) föreslår att jag (liksom ni, antar jag Isf?) Arbetar gratis - som någon slags välgörenhetsjippo - hyllandes reklam - vore det intressant att veta er budget?" skriver Makode Linde i inlägget där det framstår som att reklambyrån och konstnären diskuterat ersättningen i flera vänder. Han tillägger att Komm som står bakom Guldägget och reklambyrån Ingo borde skämmas.

I ytterligare en kommentar återger Makode Linde ett av byråns mejl:

"Eftersom kampanjen är icke-kommersiell och Komm är en icke-vinstdrivande branschorganisation så hoppas vi kunna få loss bilden på [verket] utan arvode och att de konstnärer och fotografer som vi tillfrågar ska se detta som ett sätt att få visa upp sin konst på ett maffigt sätt och hylla kreativitet."

Som branschorganisation har Komm under många år drivit frågan om att landets kommunikationsbyråer ska få skäligt betalt för sina jobb. Komms vd Jessica Bjurström hävdar att allt handlar om ett missförstånd.

– Självklart ska han få en rimlig ersättning. Det har på något sätt blivit helt fel när han fick information. Jag vet inte varför det har blivit såhär. Men så fort jag fick reda på att han fått information om att jobbet var gratis mejlade jag honom och bad om ursäkt.

Varför tror du det blivit så här?

– Det är för många som varit involverade och det har gått för snabbt.

Kommer Makode Linde att medverka i kampanjen?

– Det vet jag inte än. Jag har inte fått svar, men hoppas att han godtar min ursäkt. Ibland sker det misstag då är jag alltid tydlig med att be om ursäkt, även om jag inte vet exakt var det har brustit.

Jessica Bjurström är förtegen om Guldäggskampanjens innehåll. Vanligtvis brukar organisationen och den reklambyrå som väljs för kampanjen ha en längre tid på sig att planera upplägget. Komms vd berättar att 40 andra innehållsskapare, likt Makode Linde, har blivit kontaktade för att bidra till kampanjen. Något lanseringsdatum för Guldäggskampanjen är ännu inte satt då tävlingens får ytor av kategorisponsorerna.

– Att vi påbörjat kampanjarbetet senare en vanligt är ett aktivt val då vi vill koncentrera arbetet och själva perioden för kampanjen runt tiden kring själva tävlingstillfället den 19 april.

Resumé har sökt Makode Linde för en kommentar. Ingos executive creative director Björn Ståhl hänvisar alla frågor till Jessica Bjurström.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.