Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Konsulten: ”En uppenbar rip-off”

Publicerad: 17 December 2015, 15:43

Initiativen Svensk mjölk och Svenska mejerier - lika som bär?

Svensk mjölk och Svenska mejerier. Två initiativ som vill backa svenska bönder. – En uppenbar rip-off på designmaneret som vi både har fotat och designat, säger Johanna Bradford, som är en av två personer bakom Svensk mjölk.


Det var i maj som Johanna Bradford och den grafiska designern Cecilia Hedin startade initiativet #svenskmjölk efter att ha sett Uppdrag Gransknings program om den svenska mjölkindustrin.

Sedan gick det fort. Johanna Bradford, som annars jobbar som frilansande pr-konsult, och Cecilia Hedin fotade och layoutade bilder som sedan lades ut på Johanna Bradfords blogg och tog fart i sociala medier.

I dag blev duon så kontaktade via mejl av Falköpings mejeri som startat initiativet Svenska mejerier. Enligt Johanna Bradford ville de ha hjälp med att sprida de bilder som fanns bifogade.

– Vi tappade hakan båda två när vi insåg att bilderna och logotypen var identiska, säger Johanna Bradford.

– Jag fattar att man ska vara smickrad i en sådan situation, men samtidigt känns det surt. Det kändes som om de snott vår grej och gjort den till sin. Det hade varit bättre om de kontaktat oss innan för att försöka få till ett samarbete.

Johanna Bradford säger att hon trots allt inte känner någon ilska gentemot Falköpings mejerier.

– Jag brinner verkligen för svenska mjölkbönder och vill dem väl, så jag känner ingen ilska, säger hon och fortsätter:

– Vi vill egentligen bara ha lite kredd för idén och designmaneret. Jag tycker att det är uppenbart att de har inspirerats av oss – det borde de vara öppna med.

Resumé har sökt Falköpings mejeri, som hänvisar alla frågor från press till vd:n Marika Wärff. Hon är dock på semester.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.