Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konsulter startar band – spelar för Kleerup

Publicerad: 1 december 2016, 14:29

Reklambyrån Pool visar musikens hälsofrämjande kraft i en kampanj för 4Sound och Yamaha.


Ämnen i artikeln:

PoolReklamkampanjAndreas Kleerup

Vad händer när man sätter instrument i händerna på hårt arbetande konsulter och ber dem skapa musik tillsammans på arbetstid?  Den frågan ställde sig Pool artisten och producenten Kleerup, 4Sound och Yamaha i det gemensamma nordiska projektet; Musikmetoden.

I ett experiment kallat Musikmetoden fick medarbetare på företaget We Consulting starta ett band på arbetstid, lära sig spela instrument och framföra en låt inför publik och låtskrivaren Andreas Kleerup. Med kampanje ville de vidga begreppet friskvård och förbättra hälsan hos de anställda.

– Det är ett helt knytt sätt att tänka personalvård, men främst vill vi lyfta fram musikens positiva krafter för individen. Sen vore det inte mer än rimligt att spela musik också ska kunna bli avdragsgillt som friskvårdsaktivitet, jämställt med till exempel fysisk träning, säger Peter Felldin, marknadschef på 4Sound i ett pressmeddelande.

När bandet grundades kunde de flesta av medlemmarna inte spela ett instrument. Efter fyra månader hade bandet en livespelning för en liten publik och Andreas Kleerup. Dessutom de anställda upplevde mer energi och bättre sammanhållning.

– Musik har så många fler dimensioner än de man först tänker på, säger Arvid Axland på Pool. Alla medverkande aktörer i projektet delar 4Sounds vision "playing music changes people for the better", oavsett vilken nivå man spelar på. Vi ser gärna Musikmetoden som ett projekt som lever vidare för att lyfta fram musikens goda effekter.

Arbetsgrupp:
Uppdragsgivare: Peter Felldin, 4Sound
Byrå: Pool
Produktionsbolag. Thelma & Louise
Övriga medverkande: Yamaha, We Consulting, Andreas Kleerup, stressforskare Töres Theorell

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.