Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konsumenterna märkte inget

Publicerad: 12 oktober 2010, 06:23

Designfreaks och bloggare rasade hela förra veckan över amerikanska klädföretaget Gap:s nya logga. Men de vanliga konsumenterna märkte inte ens förändringen.


Gamla och nya loggan.

Sällan har en ny logga rört upp en värre känslostorm i ett designat vattenglas. Raseriet har nu gått varvet runt. Reklambloggen Adrants frågade sina läser om deras åsikt och 88 procent förklarade att man ogilladeförändringen. Eftersom Adrants gärna vill vara provokativ använder man nu Gaps grepp i sin egen nya logga med förhoppningen att det kan locka någon att bli upprörd. Eller för att visa hur överdriven reaktionen från blogosfären är.

Det mest positiva i reaktionerna är Gap-designsatiren GapLogo  på Twitter.

Men i praktiken är det ytterst få som bryr sig om vilket typsnitt Gap använder. Advertising Age bad undersökningsföretaget Ipsos Observer fråga 1000 konsumenter om deras åsikt runt nya loggan.

80 procent hade inte märkt att Gap förändrat sin logotyp och 3 procent visste inte vad Gap är vad för något.

När de som inte kände till bytet fick se den nya loggan tyckte 60 procent att det hade blivit till det sämre.

I ett inlägg på Huffington Post skriver Gaps nordamerikanska vd Marka Hansen att man nu vill inleda en dialog med konsumenterna. Vad det betyder i praktiken är dock oklart.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.