lördag25 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konsumentverket kritiserar Ica Bankens kreditreklam – igen

Publicerad: 23 juni 2021, 07:50

Ica Banken får kritik för hur de lyfter fram en så kallad frånräntesats.

Så sent som i maj slog Konsumentverket ner på Ica Bankens kreditmarknadsföring. Nu får banken återigen kritik för att bryta mot måttfullhetskravet.

Ämnen i artikeln:

IcaKreditmarknadsföringKonsumentverket

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Ica Banken får återigen kritik av Konsumentverket för sin marknadsföring av krediter. Den här gången handlar det om en så kallad frånräntesats som används, något som myndigheten avråder varumärken från att framhäva.

Ica Banken utlovar en ”ränta från 3,84 procent”, men eftersom alla konsumenter inte kan få den angivna räntesatsen riskerar det enligt Konsumentverket att leda till en sämre kreditsituation för konsumenten. Myndigheten skriver att en frånräntesats dessutom kan locka konsumenter att fatta ogenomtänkta beslut. 

LÄS MER: Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna

Konsumentverket anser att marknadsföringen inte uppfyller måttfullhetskravet vad gäller marknadsföring av krediter enligt konsumentkreditlagen och är därmed otillbörlig enligt marknadsföringslagen.

Ica Banken ska nu få svara på kritiken innan Konsumentverket tar ställning till om andra åtgärder ska krävas. 

I ett mejlsvar till Resumé säger Pia Widell Cordén, marknads- och kommunikationschef på Ica Banken: 

”Vi har tagit del av Konsumentverkets kritik och kommer att anpassa vår annonsering i enlighet med deras synpunkter. Vår ambition är alltid att vara tydliga och konsumentvänliga, så om det finns risk för missförstånd tar vi givetvis det på allvar.”

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev