Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konsumentverket kritiserar Michelin för otydlig hållbarhetsmarknadsföring

Publicerad: 23 april 2021, 12:19

Konsumentverket anser att Michelin Nordics formuleringar ”klimatsmarta däck” och ”hållbar rörlighet” är vilseledande.


Ämnen i artikeln:

MichelinKonsumentverket

I yttrandet skriver Konsumentverken att de miljöpåståenden som Michelin gör i sin marknadsföring är otydliga och ospecificerade och därmed riskerar att vilseleda konsumenten. Beslutet grundas på en annons innehållandes påståendena ”3 anledningar till att investera i klimatsmarta däck” och ”Michelin tar arbetet med hållbar rörlighet till nästa nivå”. Annonserna har synts på nyhetstjänsten Omni.

Konsumentverket, som för två veckor sedan publicerade en övergripande rapport kring miljöpåståenden i marknadsföring, menar att begrepp kopplade till klimat och hållbarhet i företags marknadsföring enligt deras bedömning många gånger bryter mot marknadsföringslagen. Myndigheten bedömer att denna problematik har uppdagats allt oftare i samband med att fler och fler företag försöker profilera sig som hållbara och klimatsmarta. Än finns dock ingen domstolspraxis på området.

Några av begreppen som förekommer i just Michelins marknadsföring, såsom ”hållbar” och ”klimatsmart” är att betrakta som vilseledande, anser myndigheten. I samma övergripande rapport nämner de också att det inte räcker med att företagen endast hänvisar till en hemsida där kunden kan läsa mer, utan det även ska finnas en förklarande text i anslutning till det inledande påståendet, så att konsumenten får en helhetlig bild. Något som Michelin inte har gjort.

”Konsumentverket noterar att det till viss del finns en förklarande text i annonsens utvidgade version. Det är dock inte tillräckligt att lämna kvalificeringen ett klick bort från de aktuella påståendena”, skriver myndigheten i sin bedömning.

Michelin har nu till den 30 april 2021 att komma med en egen utsaga till Konsumentverket.

Lukas Land

Ämnen i artikeln:

MichelinKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.