Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konsumentverket kritiserar NK:s marknadsföring

Publicerad: 26 november 2021, 09:01

NK lockade kunder att skaffa kreditkort med ett presentkort, olämplig marknadsföring som inte är måttfull anser Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

KonsumentverketNKKreditmarknadsföring

På hemsidan erbjöd Nordiska kompaniet 500 kronor i presentkort för den kund som valde att skaffa NK:s kreditkort under november månad.

Ett olämpligt erbjudande konstaterar Konsumentverket, eftersom det lockar kunder att ingå kreditavtal utan att tänka igenom beslutet. Det rapporterar Nyhetsbyrån Siren.

”Konsumentverket anser att marknadsföringen, vid en helhetsbedömning, vare sig är återhållsam eller måttfull. Då marknadsföringen strider mot måttfullhetskravet strider den även mot god marknadsföringssed och är att anses som otillbörlig”, skriver verket i sitt beslut.

Då marknadsföringen inte uppnår kravet på måttfullhet kräver myndigheten nu svar av NK om hur bolaget kommer att göra för att bättra sig framöver. Svaret ska inkomma senast den 3 december. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.