Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Konsumentverket kritiserar OKQ8 för vagt miljöpåstående

Publicerad: 18 Mars 2020, 10:11

”Tvätta snabbt, billigt och miljövänligt” är alldeles för vagt och ospecifikt, det anser Konsumentverket.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetMiljöOKQ8Konsumentverket

På grund av att miljömässiga argument får så stor påverkan på kundens köpbeslut är det särskilt viktiga att de är sanningsenliga och preciserade, det anser Konsumentverket. Därför väljer man nu att kritisera en reklamfilm från OKQ8 som bland annat visats i TV4. I filmen står en cellospelande mackägare i biltvätten och sjunger för en kund och avslutas med budskapet ”Tvätta enkelt, billigt och miljövänligt” hos OKQ8.

Konsumentverket anser som tidigt nämnt att påståendet ”miljövänligt” är för vagt och ospecifikt varför det är att betrakta som vilseledande. 

OKQ8 har nu till den 27 mars på sig att komma med en invändning eller att rätta sig.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.