torsdag30 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konsumentverket lägger ner granskning av Pontus Rasmusson

Publicerad: 10 februari 2023, 14:44

Pontus Rasmusson.

Foto: SVT Barnkanalen.

I mitten av december inledde Konsumentverket en granskning av youtubern Pontus Rasmusson. Nu, drygt två månader senare, läggs den ner. Men till nyhetsbyrån Siren säger Konsumentverket att ärendet kommer följas upp.

Ämnen i artikeln:

KonsumentverketNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Anledningen till granskningen av Pontus Rasmusson var flera inlägg på Instagram där han uppmanade barn att betala för en prenumeration av hans innehåll på hemsidan Patreon. 

– Vi har identifierat bristande reklamidentifiering. Det är inte självklart att mottagaren förstår att dessa inlägg är reklam för Pontus Rasmussons verksamhet. Det förekommer även, i tal och text, en rad uppmaningar att köpa prenumerationen – inklusive uppmaningar att försöka förmå föräldrar att köpa trots att barnet redan sannolikt har fått ett nej, sade Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket till SvD i samband med granskningen.

En av händelserna som Konsumentverket bedömde var otillåten reklam.

Foto: Skärmdump från Instagram

De direkta köpuppmaningarna mot barn bedömdes också vara otillåtna enligt marknadsföringslagen. I ett yttrande från Pontus Rasmusson uppger han att han inte förstått att det räknats som reklam att marknadsföra sitt eget företag. 

”I det här fallet har jag gjort reklam för min egen betal/prenumerationstjänst, d.v.s mitt egna företag och jag har inte fått någon form av ersättning från ett annat företag. Visste således inte att även etiketten ”Betalt Samarbete” behövde vara aktiv då jag inte fått betalt för samarbetet. Nu vet jag att detta gäller för alla former av reklaminlägg där konsumenten kan komma att köpa något - även om jag inte fått betalt av ett företag.”, skriver han i sitt yttrande. 

Han lyfter också fram att reklamen inte riktade sig mot barn, utan att han riktade sig mot konsumenter över 18. 

”Vad gäller paragraf 3 i MFL så har och är min intention inte att marknadsföra mot barn utan de konsumenter som vill och kan köpa prenumerationstjänsten av mina videor. Beklagar om det uppfattats på ett annat vis i mina inlägg.”, skriver han.

Konsumentverket skriver i ett slutgiltigt svar att eftersom inläggen tagits bort och Pontus Rasmusson försäkrar att det inte kommer upprepas, så avslutar man granskningen. Men, man ser allvarligt på överträdelserna och kommer därför följa upp ärendet ”noga”. Vid upprepade överträdelser kan Konsumentverket komma att inleda ny tillsyn.

Läs Resumés granskning om reklamen i barnens favoritkanaler:

Vitt snus, kasinos och krediter – så översvämmar ”vuxenreklamen” barnidolerna på Youtube 

Youtubers och annonsörer reagerar på Resumés granskning: ”Riktigt illa, känner mig extremt maktlös” 

Sveriges Konsumenter rasar mot Youtubemiljön: ”Djupt upprörande – tillsyn och självsanering fungerar inte” 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev