Reklam
Konsumentverket om omstridda begreppen: ”Känns som att marknadsföringen dumförklarar konsumenterna”
Publicerad: 6 maj 2021, 11:33
Tidigare i år anspelade Haglöfs i sin egen kampanj på debatten om begrepp som klimatneutral. Kampanjen togs fram av Futerra.
Det kan dröja flera år innan det finns domstolspraxis gällande användningen av begrepp som klimatkompensation, klimatneutral och netto noll i marknadsföring. I väntan på det vilar mycket på Konsumentverkets tolkning av rättsläget. Tillsammans med processrådet Ida Nyström försöker Resumé ge klarhet i frågan.
Hållbarhetsfrågan är en av de mer komplexa marknadsförarna ställs inför. Resumé har vid flertalet tillfällen lyft den inneboende konflikten där marknadsförare och kommunikatörer gärna vill förenkla, medan hållbarhetsavdelningen vill ge
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.