Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Konsumentverket stämmer e-cigarettbolag – vill ha prejudicerande dom

Publicerad: 26 Februari 2020, 13:08

Foto: Getty Images

”Lagstiftningen hamnar lite på efterkälken när det kommer nya produkter på de här områdena”, förklarar Elin Häggeborn på Konsumentverket för Resumé.


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Lagen om tobak och liknande produkter stiftades 2017 och är därmed en relativt ny lag. Lagen syftar till att begränsa hälsorisker och andra inverkningar som går att koppla till tobak samt till produkter med utsläpp av rök vid konsumtion. Marknadsföring av tobak är förbjudet i Sverige, men när det kommer till marknadsföring av nikotin, så råder det ett antal oklarheter i lagstiftningen.

I veckan valde Konsumentombudsmannen (KO) att framföra ett yttrande till Patent– och marknadsdomstolen (PMD) om att förbjuda e–cigarettföretaget Ecoswe från att marknadsföra sina produkter. KO framhäver att bolaget marknadsfört sina produkter på Facebook, via e–post samt att de marknadsfört sitt utbud på ett säljorienterat sätt, vilket är förbjudet när det kommer till beroendeframkallande produkter.

Elin Häggeborn, handläggare för rättsenheten för elektroniska cigaretter på Konsumentverket, förklarar att det för närvarande inte råder någon tydlig praxis kring hur myndigheterna ska döma när bolag marknadsför produkter som innehåller nikotin. Där av har Konsumentombudsmannen lämnat in en stämningsansökan för att få klarhet i frågan. 

– Lagen trädde i kraft 2017 och vi har redan haft många tillsynsärenden mot återförsäljare på internet av e–cigaretter och påfyllningsbehållare. Vi har sett att rättelsegraden inte varit jättehög i branschen. Samtidigt har vi fått många frivilliga rättelser, men vi ser fortfarande brister hos en del återförsäljare. Det finns heller inte någon praxis när det gäller den här lagen, säger Elin Häggeborn till Resumé.

Konsumentverket har enligt stämningsansökan haft kontinuerlig kontakt med Ecoswe kring hur de marknadsfört sina produkter. Ecoswe menar att lagen är ”otydlig” och att det finns oklarheter när det kommer till hur produkterna ska kategoriseras. Bolaget menar samtidigt på att man försökt att anpassa sin marknadsföring i förhållande till rådande lagstiftning.

– Detta är det första ärendet vi går till stämning i, men det gäller främst att få domstolens syn i ärendet och hur dessa produkter får marknadsföras på internet. E–cigaretten är en produkt som nyligen kommit in på marknaden och det tog ett antal år innan lagen kom 2017. Vi ser ett liknande dilemma när det kommer till tobaksfria snusprodukter med nikotin som inte omfattas av tobakslagen. Det finns ingen annan särlagstiftning egentligen. Produkterna som marknadsförs har det rätt fritt just nu och regeringen har tillsatt en utredning. Det kan vara så att lagstiftningen hamnar lite på efterkälken när det kommer nya produkter på de här områdena, säger Elin Häggeborn. 

Så sent som i veckan baserade lobbyingorganisationen A non smoking generation sin kampanj ”Nikotinsemlan” för att framhäva de otydligheter som råder gällande marknadsföring av produkter som innehåller nikotin. 

I veckan har Ecoswe valt att kommentera ärendet och bolagets försäljning– och marknadschef Ash Abbasi är frustrerad över hur Konsumentombudsmannen valt att agera. 

– Beklagansvärt att KO valt att agera på det här sättet. Vi blev kontaktade av KO förra våren, då de utförde ett granskningsärende och tittade på vår marknadsföring. Vi påbörjade ett korrigeringsarbete direkt efter att de hörde av sig för att vi skulle förhålla oss till lagstiftningen, säger Ash Abbasi för Resumé. 

Bolaget menar på att de har lagt stora resurser för att åtgärda de brister KO hade anmärkningar på. Samtidigt känner sig Ecoswe utpekade för otydligheterna i lagstiftningen. 

– Konsumentverket uttrycker själva att det inte framgår av lagen för vad man får uttrycka eller vilka bilder man får använda i sin marknadsföring. Lagen är otydlig och lösningen på problemet blir att ta ett förhållandevis litet företag och stämma dem, trots att vi aktivt arbetat med att anpassa oss till lagstiftningen. Vi har behövt satsa stora summor för att skapa en helt ny e–handel som är anpassad till lagstiftningen från grunden.  

Ash Abbasi är frustrerad över den oklarhet som råder i lagstiftningen vilket gör det svårt för företagen att anpassa sin marknadsföring som går i linje med vad som är tillåtet. 

– Andra företag i Branschorganisationen för elektroniska cigaretter som vi har varit i kontakt med sitter med en oro över vad som kommer att hända om Konsumentverket vinner i ärendet och vad detta kan få för påverkan för deras verksamhet. Branschorganisationen har som ändamål att jämna ut spelplanen och se till att företagen håller sig inom de ramar som lagen sätter för att bibehålla en seriös bransch, ett väldigt svårt arbete när lagen inte tydliggör detta.

Samtidigt sitter branschen på spänn och följer utvecklingen i ärendet och oavsett utfallet i ärendet så kan beslutet få stora konsekvenser för försäljningen av e–cigaretter i Sverige. 

– Om KO skulle få igenom sin anmälan så skulle detta vara dödsstöten för de företag som säljer e–cigaretter i Sverige i dag. När ett företag inte har möjlighet att marknadsföra sina produkter så kan detta leda till en obalans i konkurrensen. Fler utländska bolag kommer att rikta sin marknadsföring till Sverige, eftersom svenska bolag kommer att falla omkull eftersom man inte kan marknadsföra sina produkter, avsluter Ash Abbasi. 

Patrik Karlsson

Praktikant

patrik.karlsson@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.