Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Konsumtionshetskritiken – här samlas motreaktionerna till Black Friday

Publicerad: 21 november 2018, 12:41

White Monday, Green Friday, "Buy Nothing Day", gratis skovaxningar och nedstängda webbutiker – här är motreaktionerna till Black Friday.


Ämnen i artikeln:

ReklamBlack Friday

Konsumtionshetskritik har lång historia i Sverige – redan 1968 etablerades rörelsen "alternativ jul" som en protest mot kommersialisering av julhandeln. Speciellt amerikanska importhögtider, såsom alla hjärtans dag och haloween, har mött motstånd och omdiskutteras livligt nästinitll traditonsenligt varje år – samtidigt som de ändå fastnat i den svenska kalendern.

Den senaste importen som traglat sig in i den svenska kalendern är Black Friday – som introducerades 2013 i Sverige. Black Friday har sitt ursprung i att många amerikaner är lediga, i och med att den är i samband med Thanksgiving. Den amerikanska högtiden har etablerats rejält i Sverige, visar siffror från bland annat PostNord, Hui Research och Klarna, som Resumé rapporterade om i förmiddags. Samtidigt är motrörelsen kanske större än någonsin.

Måndagen innan Black Friday har utnämnts till White Monday, som 120 företag, bland annat Tradera, Blocket, WWF och Naturskyddsföreningen står bakom. White Monday är en av de största intiativen emot Black Friday, som Resumé  skrev om för några dagar sedan. Intitiativet syftar till att marknadsföra konsumtionsmönster där man istället stöttar cirkulär ekonomi och bojkottar Black Friday. Som del av White Monday-rörelsen ger exempelvis second hand-kedjan Erikshjälpen 20 procent rabatt på alla sina varor under dagen.

Resumé har gjort en mindre kartläggning över vad för grepp fler Black Friday-kritiska varumärken planerat till den svarta fredagen, dagen som utnämnts till "buy nothing day" av motrörelsen globalt. Utöver White Monday, har ytterligare ett flertal företag och organisationer lanserat motinitiativ. Här är ett axplock:

Fintechbolaget Dreams har undersökt attityder kring Black Friday hos sina kunder och har specifikt undersökt vilka köp vi mest ångrar från Black Friday. Dreams undersöking visar att 94 procent hellre sparar än spenderar pengar i november och att 1 av 6 har gjort Black Friday-inköp som de ångrar, motsvarande 900 miljoner kronor. De kan även visaatt de tio olika varor som Dreams kunder mest ångrar att de köpt är i turordning kläder, spelkonsoler, smoothiemanskiner, tv-apparater, mobiltelefoner, gymutrustning, handväskor, surfplattor, sportkläder och kaffekokare.  För att uppmärksamma statistiken har de gjort en reklamkampanj tillsammans med intresseorganisationen Medveten Konsumtion och kändisprofilerna Kakan Hermansson, Brita Zackari och Happy Jankell. Dreams kampanj kommer ses i lokaltrafiken i Stockholm och Oslo, sociala medier, samt i svenska och norska influencers Instagram och bloggar.

Naturskyddsföreningens Facebook-evenemang "Black Friday – jag köper det inte", har i skrivande stund 36 000 anmälda som tackat nej till "Black Friday och alla andra dagar som hetsar till ogenomtänkt konsumtion av prylar som jag inte behöver".

Herrklädmärket Asket stänger i protest ner sin webshop på Black Friday.

Utomhuskläder-butiken Naturkompaniet meddelar att det inte deltar i Black Friday och att man istället kan lämna in sina skor hos dem för gratis vaxning.

Träningsbutiken ekoträning.se meddelar att de inte kommer ha några erbjudanden och dessutom kommer skänka 15 procent  av sin omsättning till Naturskyddsföreningen.

Unicef Sverige har i samband med Black Friday startat en insamling på Facebook till förmån för barn i Jemen.

Utomhuskläder-butiken Stellar Equipment meddelar att de som ett motinitiativ skänker 20 procent av sin totala försäljning under Black Friday till organistionen 1% for the planet, och en euro till organisationen Protect our Winters för varje nya följare på Instagram.

Mataffären Paradiset bojkottar Black Friday tar istället tilfället i akt och lanserar tygpåsar istället för plast för att minska plast i naturen.

Skoföretaget CQP meddellar arr de under Black Friday-helgen kommer donera 10 procent av försäljningen till organisationen Zambian Carnivore Program, som arbetar flör att skydda utrotningshotade djur på den zambianska savannen.

Ämnen i artikeln:

ReklamBlack Friday

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.