Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kontanten satsar på skräddarsydd reklam

Publicerad: 9 september 2008, 14:48

Nya bankomatkedjan Kontanten utökar nu sin satsning på att skräddarsy reklam efter kortinnehavare, klockslag och automatens placering.


truefalseKontantens egna undersökningar visar att 60 procent av kontanterna spenderas nära uttaget. Grundidén är att reklambudskapet ska ligga så nära köptillfället som möjligt, förklarar Patrik Severgårdh, marknadsdirektör för Kontanten.
Till exempel lanserade McDonalds en glasskampanj i automaten under sommaren.

Reagerar inte kunderna negativt på att få reklam i samma ögonblick som man tar ut pengar?
– Det finns alltid ett reklammotstånd innan kunden provat. Men våra egna tester visar sig att de flesta anser att förloppet går snabbare med reklam, trots att det går lika snabbt som tidigare. Vi har heller inte fått några klagomål, säger Patrik Severgårdh.

Kontanten siktar på att ha installerat 400 uttagsautomater inom ett år över hela Sverige.  

Varför belönas jag inte som kund för att jag använder er automat, ett rabatterbjudande till exempel?
– Vi är på väg dit, med till exempel riktade värdekuponger i uttaget. Men vi vill ta steget ännu längre med interaktiva lösningar där kunden kan välja mellan olika erbjudanden.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.