Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Köparna trotsar konjunkturen

Publicerad: 5 september 2008, 11:47

Gårdagens räntehöjning från Riksbanken kommer knappast att påverka reklaminvesteringarna i höst, spår Elisabeth Trotzig, IRM. Det stämmer väl med den bild som tonar fram ur den undersökning som nyligen gjordes på Resume.se.


I undersökningen ställde vi ett antal frågor riktade till reklamköpare. Resultatet visar på tilltro både till marknaden och sitt företags utveckling.

36% av de svarande tror på en bättre höst affärsmässigt
32%, nästan lika många, tror på oförändrat läge
12% tror på en sämre höst
18% tror på en osäker höst


Närmare 30 procent uppger att de kommer att öka sina reklaminvesteringar i höst jämfört med 2007, medan 19 procent kommer att köpa mindre.

Det förefaller otroligt att köparnas inställning skulle ha förändrats i och med Riksbankens räntehöjning, då den har varit väntad sedan länge.

Utöver detta frågade vi om bland annat mediemix, revideringar i marknadsföringsbudgeten inför hösten. Här kvittar dock svaren ut varandra, och genomsnittet blir "inga förändringar".

Intressant är däremot att 50 procent av de svarande uppger att de planerar att göra förändringar i sitt byråsamarbete under hösten. 15 procent av de svarande uppger att de letar ny byrå, de andra kommer att antingen öka eller minska sina köp från byrån, försöka förhandla ner arvoden eller annat.

I urvalet till undersökningen ingår Resume.ses läsare. Urvalet är alltså inte kontrollerat, men undersökningens första fråga ställdes för att sortera fram endast dem som köper reklam. 2094 personer svarade i undersökningen, varav 671 uppgav sig vara reklamköpare (övriga svaranden stoppades efter första frågan).

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.